Dec 22nd, 2011 | By | Category: 2011-12 dec, Recension

Omslag till GlashusetAv Rachel Caine
Glass houses 2006
Översättning Lena Karlin
Styxx Fantasy 2011
ISBN 978 91 7355 176 2, häftad, 312 sid

En liten stad vid namn Morganville i Texas är skådeplatsen för denna vampyrhistoria.  Morganville är en speciell stad som har en mycket märklig befolkning. Befolkningen livnär sig på studenter som pluggar på en lokal högskola belagd i staden. Studenterna försvinner i tomma intet och stadens polisstyrka döljer deras försvinnande. Eller åker de bara hem?

Claire Denver är romanens Sookie Stackhouse (True Blood) och hon är 16 år. Claire utmanar högskolans värstingar i en fight och hamnar i en konflikt med cheerleader-gänget. Av en slump hittar Claire Glashuset – en fristad för ovanliga existenser och ett kollektivt boende. Där bor tre märkliga personer som beskyddar henne i nattmörkret och på dagen. Eller så tror Claire att det är innan hon finner husets hemlighet!

Det är gulligt och ganska oskyldigt men mitt i boken lyckas författaren att bygga upp en surrealistisk stämning av en värld där människor lyckas samexistera med vampyrer. Balansen funkar så länge man har skyddssymboler: man ser dem inte i ögonen, undviker konfrontation och ställer inte besvärliga frågor. En kvinna säger: ”Vampyr är en så urgammal beteckning. Jag tror att jag ska ge universitet i uppdrag att hitta en ny, en mer – användarvänlig term för det vi är”

Romanens hjältinna är 16 och det definierar ramen för berättelsen – inget sex, ingen sprit och skolan missar man bara p.g.a. att det finns tjejgäng eller vampyrer som tvingar en att skolka. Visst har vi läst liknande berättelser från Bon Temp och Phoenix, Arizona.  Jag förförs ändå av språket och intrigen som har trovärdighet och charm som fint klär Rachel Caines berättelse. Claires ångest och förtvivlan beskrivs på ett mycket bra sätt och jag tycker om boken trots att det är en ganska beskedlig historia tack vare hjältinnans unga ålder.

Glashuset är första delen och försättningen kommer att heta Döda flickors dans. Där kommer Claire att fylla 18 och förhoppningsvis blir det mer bett och kärlek i nästa bok. Läsvärt – absolut och ännu en lyckad leverans från Styxx Fantasy-förlaget i en ypperlig svensk översättning. Lena Karlin gjorde ett bra jobb.

ANDRÉ LOUTCHKO

Rachel Caine

Rachel Caine. Foto Sharon Sams-Adams