Oct 23rd, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till GladiatornAv Simon Scarrow
The Gladiator 2009
Översatt av Ingmar Wennerberg
Historiska Media 2013
ISBN 978-91-7545-038-4, 478 sid

Den nionde boken i Scarrows serie om Romarriket placerar Macro och Cato på ön Kreta strax efter att en jordbävning orsakat en tsunami. De är strandsatta i den i stort sett ödelagda hamnstaden Matala tillsammans med Catos fästmö Julia och hennes far, senatorn Sempronius. Eftersom katastrofen tagit död på de flesta av öns dignitärer, från mindre byråkrater upp till guvernören, tar senatorn rodret.

Problemet för Rom, förutom förödelsen och härjande banditer, är att öns slavar slagit sig samman i ett uppror mot sina herrar, ledda av gladiatorn Ajax som är en man med pondus och utstrålning. Macro och Cato är de enda officerare som med några få legioner kan ta itu med revolten. De är tvungna till det eftersom rykten flyger snabbt och kan orsaka slavuppror i andra delar av imperiet.

Simon ScarrowMacro och Cato porträtteras som mycket olika och trovärdiga personligheter men som så många andra romangestalter behöver de en karismatisk och farlig motståndare för att komma till sin rätt. Det får de i Ajax. Man borde ju hålla på slavarna men Ajax och flera av de andra har en del i bagaget. Moral är ingen lätt sak.

Stridsscenerna är spännande och inte alltför utdragna och blodigt berättare. Det finns en hel del humor i Simon Scarrows sätt att skriva och beskriva och flera lakoniska repliker fick mig att dra lite extra på munnen. De två huvudpersonerna fungerar ungefär på samma sätt som en komediduo (Helan och Halvan, Fyrtornet och Släpvagnen, Carl-Gustaf och Arne) med en mycket normal och en som stjäl skämten eller något annat som är på tapeten.

Trots att boken ingår i en serie kan den faktiskt läsas som ett fristående äventyr, fast den vinner förstås på om man från början känner figurerna. De som inte ingår i Catos och Macros inre krets sedan länge brukar det vara lönt att hålla ett extra öga på.

Det är något man börjar känna igen. Kanske ett trötthetstecken hos den flitige författaren.

JAN NYGREN