Nov 30th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till GigolmordetAv Mehmet Murat Somer
Jigolo cinayeti 2003
Översatt av Martin Palm
2244 2013
ISBN 978-91-86727-12-7, 271 sid

Den stilige detektiven i Mehmet Murat Somers serie ”En Hop-çiki-yaya-deckare” är i själva verket en parant dam – en transvestit. Gigolomordet är den tredje boken om henom som kommit ut i Sverige, de två tidigare hette Profetmorden (2012) och Lustmordet (2013) och i denna bok citeras den gamla sexiga filmstjärnan Mae West både före och efter berättelsen:”När jag är bra är jag väldigt bra, men när jag är dålig är jag bättre” samt ”Jag är för censur. Jag har ju trots allt tjänat en förmögenhet på den.” Visst, det är en hyfsat bra bok med en omvänd Babsan i huvudrollen, presenterad som Istanbuls berömda transvestitdetektiv.  I Sverige höjer man knappt på ögonbrynen åt en sådan skapelse, men det är möjligt att det går att göra sig en förmögenhet i turkiska lira i hopp om att det islamiska styret ska ta till censur.

Bortsett från de transsexuella implikationerna är det en rätt vanlig deckare som Murat Somer bjuder på. En ökänd gigolo hittas mördad och svågern till vår turkiska Babsans älskare Haluk grips för modet. Nu måste hjältinnan/hjälten/hen klä sig i sin amerikanska filmstjärneklänning för att ta sig in i miljonstadens depraverade rikemanskretsar för att ta redan på vem som egentligen är skyldig.

Nu är det så att hen inte enbart är en skicklig detektiv, vid sidan av sin nattliga drag show-verksamhet, hen kan också ta till våld, duktig som hen är i thaiboxning. Det låter som om jag försöker göra mig lustig på huvudpersonens bekostnad, och ber om ursäkt för det, eftersom hjälten/hjältinnan/hen är både sympatisk, raffinerad, kunnig och klok och därmed en utmärkt förebild för andra turkiska transpersoner som vill bli detektiver.

Nå, Mehmet Murat Somer, som själv påstår att han inte är transvestit, har i hen skapat en alldeles säregen huvudperson som likt andra transpersoner kämpar för att bli accepterade i staden på gränsen mellan Europa och Asien. Problematiken döljs bakom en glättig fasad beskriven i champagnefärger och med glatt humör.

ÅSA PETTERSSON

Mehmet Murat Somer

Mehmet Murat Somer. Foto Caroline Andersson