GIGANTERNAS FALL

Nov 28th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension

Omslag till Giganternas fallAv Ken Follett
Fall of the gigants 2010
Översättning av Peter Samuelsson, Lennart Olofsson och Leo Andersson
Albert Bonniers förlag 2010

På omslaget till Giganternas fall står det att Ken Follett är en av världens främsta och mest lästa spänningsförfattare med spionberättelser och historiska äventyrsromaner bland sina berömda alster. Hans böcker har sålts i miljontals exemplar, och Giganternas fall lär inte bli något undantag. Det är en fantastisk volym som sammanfattar 1900-talets stora omvälvande händelser i civilisationens historia som vi ibland kallar för den Moderna tiden.

Den moderna tiden kännetecknas här av två huvudgrenar.  Dessa är nationernas kamp om världsherravälde och människornas kamp för grundläggande rättigheter. Det är konflikt mellan gamla och nya strukturer som underblåstes av ideologiernas fejd. Han börjar sin berättelse 1911 med Kung Georg V:s kröning och avslutar boken 1924, året för Hitlers ölkällarkupp.

Boken har ca 126 personager (gestalter) fördelade på amerikaner, engelsmän och skottar, walesare,  fransmän,  ryssar,  tyskar och österrikare. Bland dessa 126 är ca 30 stycken ”verkliga historiska personer” så som Woodrow Wilson, kung George V, Winston Churchill, Lev Trotskij, Paul von Hinderburg och Lloyd George (som är den enda äkta walesaren i det prominenta sällskapet). Historien om walesiska gruvarbetare och deras klasskamp mot en korrumperad gruvledning utgör en motor och bakgrund i berättelsen. (Boken startar när kung George ska besöka Wales).

Förutom Wales är det en skildring av fyra andra familjer från USA, Tyskland, Ryssland och England. Deras livsöden länkas samman, de kommer från olika samhällsklasser, har olika bakgrund men alla dras in i virvel av händelser som uppstår pga första världskriget och ryska revolutionen. Det är även en historia om Billy och hans ”Willie” – en sympatisk walesisk yngling som fyller 13 i första kapitlet.

Follett gillar att skildra starka kvinnor. Här finns några riktigt viljestarka kämpar som slåss för kvinnors rösträtt, kvinnlig frigörelse, kvinnans rätt till erotik och för fred. Främst är det Maud och Ethel som blir symboler för moderna kvinnor. Om det var suffragetternas kamp eller det militärindustriella komplexets behov av kvinnliga arbeterskor som frigjorde kvinnan låts däremot vara osagt. Jag tycker att Follett är rätt bra på att ha feministiskt perspektiv i sina skildringar, hans kvinnor är betydlig mer målmedvetna och tuffa än manliga hjältar. I sin framställning fick Follett hjälp från en känd feministisk professor vid namn Susan Pedersen (http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Pedersen_(historian) som var behjälplig med fakta om soldathustrur.

Musiken då. Nu pratas det så mycket om soundtrack till böckerna. Vad är det för musik som spelas när giganterna faller? Först och främst är det de dramatiska klimaxen i Don Juan som spelas.  Don Juans slutscen ackompanjerar en erotisk urladdning.  Sedan är det mycket ragtime och lite Gilbert och Sullivan (populär musik). Allt avslutas med jazz av Bessie Smiths ”Down Hearted Blues” från 1923.

Efter några underhållande men alldeles för pedagogiska medeltidsromaner känner jag igen författaren av Nålens öga och Kod Rebecca. Ken Follett är bäst när han beskriver nutid eller modern dåtid. Allra bäst är han när han beskriver England och Wales – allt från fattiga gruvarbetarsamhällen i Wales till exklusiva boningar i London. En av hans figurer från en fin engelsk familj säger: ”En vinkällare kräver ordning, planering och god smak. Det är dygder som gjort Storbritannien stort”. Det är en strålande beskrivning av engelsk snobbism anno 1911.

Men även skildringarna av USA, Ryssland och Tyskland känns mycket träffsäkra. Han lyckas fånga allt från diplomatiskt rävspel till facklig kamp. Även erotiska eskapader mellan olika nationaliteter och samhällsklasser fyller viktig funktion i skildringen. Det är stort och smått med myller av människor och hundratals historiska kriser och drabbningar som utgör makroperspektiv för hans berättelse.

En rolig trivia hittar jag på sid 178: ”Fem år tidigare (dvs 1909) hade tsarens hemliga polis anklagat han favoritbrorson för revolutionär verksamhet och satte honom i fängelse i Peter Pauls-fästningen, på andra sidan floden sett från Vinterpalatset i hjärtat av S:t Petersburg”. Detta fruktade fängelse användes flitigt under 1860-talet för viktiga dissidenter.  Dostojevskij satt där (1860) och Bakunin (1850) och Lenins bror (1890-talet). Dock blev antalet statsförbrytare och revolutionärer så stort efter 1905 så ryssarna fick skaffa alternativa fängelsehålor av modernare snitt än Peters fina fästning. Moderna tider krävde stordrift för bolsjeviker och anarkister.

På sista sidan tackar Ken en imponerande skara av kända historiker som hjälpte honom med faktakontroll och synpunkter. Det finns även en berömd champagneexpert nämnd i sammanhanget!

Ken Follett är dubbelt aktuell i år. Hans bok Svärdet och Spiran filmatiseras av ett känt amerikanskt bolag, Scott Free Productions (Numbers, Robin Hood). Pillars of the World (http://www.the-pillars-of-the-earth.tv/) heter miniserien i  sju delar och det är ett mycket bra hantverk som jag kan rekommendera varmt till er när den kommer till våra betal- eller reklamkanaler. Folletts en aning schematiska medeltidshjältar passar utomordentligt bra för TV-plattskärmen. Jag har omvärderat mina åsikter om medeltidstrilogin och En värld utan slut efter att jag har sett filmatiseringen av Svärdet och spiran.

Nåväl, Giganternas fall då – en episk roman med  885 sidor totalt. Det var mycket snällt av förlaget/författaren att inleda boken med ”Personer” – en lista med alla medverkande.  Jag önskar att ryska klassiska författare gjort likadant en gång i tiden.  Man redan nu längtar jag efter fortsättningen eftersom förlaget lovar att boken är en första tegelsten i en trilogi. Two more to go! Gillar ni stora romaner så är Ken Folletts senaste en bok av rätt format för er.

Jag vill ta mig friheten att göra en parafras på citaten om vinkällaren och Britannien ovan: ”En episk roman kräver ordning, planering och god historiekännedom. Det är dygder som gjort Ken Folletts författarskap stort”. Rekommenderas som årets julklapp till nära och kära. Julklappsutdelningen kan kompletteras med en liten förrätt från sida 53: ”Små blinier med kaviar och smetana, rostade snittar med lax, smörgåskex med inkokt sill och champagne Perrier-Jouët Grand Brut i glasen” (nr 82654 i bolagets beställningssortiment). Då firar ni jul som giganterna i romanen: Earl Fritzherbert, prinsessan Elisaveta och kung Georg V.

ANDRÉ LOUTCHKO

Ken Follett

Ken Follett. Foto Luke Wolagiewicz