GIFT MED DJÄVULEN

Mar 16th, 2015 | By | Category: 2015-03 mars, Recension

Omslag till Gift med DjävulenAv Ramona Fransson
Anomar Förlag, 2015
ISBN 978-91-87779-02-2, 315 sidor

Detta är Ramona Franssons nionde kriminalroman. Den bygger på ett verkligt rättsfall, denna gång från USA men överflyttat till den svenska västkusten. Hennes huvudperson är som för det mesta kriminalkommissarien Greger Thulin vid Grova Brottroteln (GBR) i Göteborg.  Denna gång för han hand om utredningen av ett försvinnande. En förtvivlad arbetsgivare berättar att den anställda Maria Eriksson tycks av okänd anledning ha försvunnit från jordens yta.

På sitt vanliga och ganska precisa språk berättar Fransson historien ur de olika personernas perspektiv. Erikssons svärfar tror att hon rymt sin väg med en annan karl medan maken har svårt att tro det eftersom de har två barn som hon älskar. Thulin och hans medarbetare finner det lite märkligt att maken inte vill låta dessa barn träffa morföräldrarna. Hans förklaring är att livet måste gå vidare och att barnen inte ska behöva grubbla över vad som hände deras mor.

Ramona FranssonAtt berätta ett skeende ”matter of fact” verkar vara Ramona Franssons genomgående arbetsmetod. Hon är skicklig på att på ett skissartat sätt poängtera de olika personernas vilja (på sätt och vis också deras psyke) och på så sätt få dem mer levande än pappfigurer trots att hon inte djupdyker i deras inre. Det som driver nästan alla är den händelsekedja de råkat in i.

Hennes prosa som ligger nära tidningssvenskan gör boken lättläst och hon har förmågan att dramaturgiskt styra det faktiska förloppet för att utvinna högsta möjliga spänningsfaktor i berättelsens olika delar.

Persongalleriet – inte enbart de som arbetar inom polisen – är stort och intressant beskrivet. Just dess storlek gör att man är tacksam över det register som inleder boken och man kan komma tillbaka till när nöden så kräver.

LENA JEPPSSON