GENIET

Jun 16th, 2008 | By | Category: 2008-3, Recension

Omslag till GenietAv David Baldacci
Simple Genius 2007
Översatt av Sabina Söderlund
Bra Böcker 2008

Vännerna – och före detta Secret Serviceagenterna – Sean King och  Michelle Maxwell har genomlevt en hel del tillsammans både inom den hemliga organisationen, och senare som privatdetektiver. Till sin fasa upptäcker Sean att Michelle råkat ut för ett psykiskt sammanbrott. Han tömmer sitt bankkonto och kräver in gamla tjänster tills han har tillräckligt får att få henne intagen på en psykiatrisk klinik där hon behandlas av en av Washingtons bästa och dyraste psykiatriker.

Detta gör att Seans plånbok töms och han tvingas vända sig till en gammal flickvän, Joan, som driver en detektivbyrå enligt mottot ”vi ställer inga frågor”. Hon skickar honom till en hemlihetsfull institution för att ta reda på varför forskaren Monk Turing dött på ett mystiskt sätt nära Camp Peary, en plats som är lika icke existerande som någonsin Area 52 i Mohaveöknen. Det var amerikanska flottans okända bas under 40-talet och är nu ett träningsläger för CIA:s elit och den finns inte med på några kartor. Där landar mörklagda jumboplan varje helg.

Turing är ett passande namn. I England under andra världskriget fanns en berömd kryptograf som hette så, och institutionen drivs av excentriska vetenskapsmän och chifferexperter.

King spionerar och blir beskjuten men klarar sig och snart hittas ytterligare en vetenskapsman död. Snart märker vår hjälte att han blir allt osäkrare om vem han kan lita på. När Michelle återkommer, tydligen frisk som en nötkärna, vet han inte ens om det går att lita på henne. Är hon verkligen helt botad och helt opåverkad …?

Geniet har drag av de senaste årens konspirationer inom film och romaner som skildrar en regering som av olika anledningar går bärsärk. Men i stort sett är det njutbar läsning. Baldacci skriver spännande, historien tar sig fram som ett rinnande vatten och huvudpersonerna Sean och Michelle är tillräckligt sympatiska för att man ska gilla dem hela vägen.

David BaldacciTiteln? Författaren tycks vilja säga att det både är en gåva och en förbannelse att vara ett geni – eller kanske att det inte alltid är så lätt, eller ens tryggt, att vara en smarting.

I Sverige har Baldacci kommit ut med 12 romaner efter debuten med Absolut makt 1966 (den blev film med Clint Eastwood och Gene Hackman). Hemma i USA finns hans senaste bok Stone Cold och den är nog finnas på svenska inom kort.

Taggar: ,