Aug 1st, 2016 | By | Category: 2016-08 aug, Recension

Omslag till Generation lossAv Elizabeth Hand
Generation Loss, 2007
Översatt av Linda Skugge
Constant Reader, 2016
ISBN 978-91-9826-104-2, 323 sid

Den medelålders Cass Neary är en före detta fotograf som för snart fyrtio år sedan, på 1970-talet, upplevde sin storhetstid när hon som ung plåtade punkmusiker och deras ofta missbrukande fans. Inte alla överlevde, vilket också ledde till upprörande bilder. Dessa fotografier blev under en tid mycket uppskattade och hon upplevde en övergående berömmelse. Nu är hennes verklighet mycket annorlunda. Hon är lagerarbetare på en bokhandel i New York, dricker och poppar piller alldeles för mycket och dövar sin tristess med sex.

Elizabeth HandEn dag får hon ett telefonsamtal från en gammal bekant som vill att hon ska åka till ön Paswegas i delstaden Maine och intervjua den folkskygga fotografen Aphrodite Kamestos, en kollega hon beundrar. Väl där i den annalkande vinterkylan visar det sig att intervjuoffret aldrig hört talas om att Cass skulle komma och hon är till att börja med ganska fientligt inställd. Trots det får Cass stanna och märker snart att någonting är mycket konstigt med både samhället och de avvaktande människor som bor där. Något skumt är på gång. Både folk och fä tycks försvinna spårlöst därifrån. Cass längtar hem men fascinationen för öns mysterier håller henne kvar.

Hands roman blir en mångbottnad historia där de små ledtrådar som serveras genererar en långsam och krypande spänning i ett allt kallare klimat. Skildringen av ön och småstaden där för tankarna till annan litteratur än deckare men hela tiden tillförs oroande moment, saker som kan ha en förklaring men lika gärna en annan. Språket skiftar från ren tidningsprosa till poesi och hennes personbeskrivningar är livfulla.

Och avslutningen! Mina nackhår har inte lagt sig än!

Den engelska titeln på boken är dubbeltydig. Ordet generationsförlust betyder att när en bild eller ett foto förs över till ett annat format eller medium inträffar en kvalitetsförsämring men ordet kan också tolkas som en förlorad generation, den som Cass Neary tycks tillhöra.

Författaren och kritikern Elizabeth Hand föddes 1957 i staten New York och är sedan länge bosatt i Maine där också flera av hennes romaner uspelar sig. Hon debuterade 1988 och har sedan dess kommit med ett stort antal romaner och noveller, varav många prisbelönats. Hon har också skrivit för film och TV. Generation loss är den första boken i en serie om fyra titlar som alla kommer att ges ut av förlaget Constant reader. Det är meningen att nästa bok ska släppas i samband med att Elizabeth Hand besöker deckarfestivalen Crimetime Gotland som inleds den 17 augusti.

ELISABETH CARLSSON