GARPAR, GIPSKATTER OCH SVARTSKALLAR Invandrarna som byggde Sverige

Dec 28th, 2010 | By | Category: 2010-4, Recension, Tidigare nummer

Omslag till Garpar gipskatter och svartskallarAv Anders Johnson
SNS Förlag 2010

Detta är en intressant bok som troligen blir hatobjekt för Jimmy Åkesson och hans gelikar. Johnson visar i text och bilder att vårt land i alla tider varit allas land. Hit har det kommit driftigt folk som haft stor betydelse för Sveriges industriella och ekonomiska utveckling. Inte alltid så välkomna. Det har funnits motsvarigheter till herr Åkesson som gett dem öknamnen ”garpar”, ”gipskatter” och på senare tid ”svartskallar”. Garpar, var ett vanligt tillmäle för tyskar (i betydelsen ”bråkmakare”) medan ordet gipskatter hängdes på folk med italienskt ursprung.

Det har funnits flera orsaker till att man i Sverige inte ville ha hit folk från andra delar av världen. Kyrkan var under en tid pådrivande med argumentet att reformationen hotades av folk som inte omfattade den protestantiska övertygelsen. Men kyrkan och andra har inte alltid haft det lätt. Redan på tusentalet förstod Olof Skötkonung att det behövdes kompetens, idérikedom och pengar för att bygga upp ett blivande rike och allt detta måste hämtas utifrån. Bergsbruket kom att förädlas av flera olika nationaliteter, från början av dessa garpar som enrollerades av Gustav Vasa. Och i krigstid insåg Karl XII att det behövdes goda officerare. Dessa fanns i utlandet. Carl Michael Bellman, också en 1700-talsdiktare och spelman, berättar om Stockholm som en internationell stad där man inte bara talade svenska. Nuvarande kungahusets grundare kom från Frankrike, länge ansett som erotikens förlovade land, så det finns anledning att tro på den senaste tidens ”avslöjanden”.

Anders JohnsonDagens Nyheters förre chefredaktör Anders Johnson vill med boken visa att myten om Sverige som en homogen stat inte är annat än en myt och att invandrare haft mycket stor betydelse för landet och dess ekonomi.

Ibland har det till och med varit svårt att locka hit människor. Då har man i stället förbjudit folk att emigrera (1620 och 1718) för att behålla skatteunderlaget.

Det är en intressant och på många sätt givande bok. Tyvärr är den samtidigt en katalogaria med namn på och levnadsbeskrivningar av en oerhörd mängd människor som gjort Sverige stora tjänster. Efter ett tag tröttnar man på de kortfattade biografierna och önskar att allt sattes in i ett större sammanhang. Det finns andra värden än enbart det pekuniära.

Medan jag begrundar Johnsons bok vidare tar jag mig en kopp starkt Zoégas kaffe med en chokladbit från Cloetta som tilltugg, ett glas Ramlösa därtill medan CD-spelaren låter mig avlyssna en platta med Cornelis Vreesvijk. Då känner jag mig äkta svensk fast jag inmundigar sådant som jag försetts med av folk med rötter i Tyskland, Danmark, Italien, Brasilien, Schweiz och Nederländerna.