GANGSTERVÅLD Den nya brottsligheten

Nov 15th, 2020 | By | Category: 2020-11 nov, Recension

Omslag till GangstervåldAv Fredrik Kärrholm
Fri tanke förlag, 2020
ISBN 978-91-89139-83-1, inbunden, 255 sidor

När partiledarna under Bokmässan berättade vad de läste så var detta en av Jimmie Åkessons böcker. Jag kan förstå det, men jag är inte alls säker på att författaren tycker likadant som Jimmie. En del är de överens om, t.ex. att en hel del av den nya gangsterbrottsligheten härrör från problem i områden med många invandrare. Hårdare straff, kanske rivning av ”utsatta områden” år sådant de kan enas om. Men författaren är mer nyanserad.

Klaner och nya slags gangstergrupper har beskrivits i nyutkomna böcker, främst Lernebys Familjen och Wierups Gangsterparadiset. De författarna är journalister medan Fredrik Kärrholm är polisinspektör som arbetar i Rinkeby och har varit analyschef vid den nationella underrättelseenheten. Dessutom har han studerat kriminologi, men inte i Sverige utan i Cambridge, och han har inte mycket till övers för de svenska akademikerna.

Till skillnad från de två andra böckerna är detta, särskilt mot slutet, en debattbok. Författaren är tydlig med vad han tycker om läget och vad som behöver göras. Inledningen liknar de andra med beskrivning av läget, med exempel ur verkligheten, sedan vad detta beror på och en avdelning om vad som kan göras för att minska brottsligheten, en historisk översikt över svensk strafflagstiftning fram till i dag och sist tio konkreta förslag.

Han driver sina teser (och de är inte orimliga) men det är inte mycket av andras åsikter som han diskuterar. Och jag kan för lite om aktuell svensk och internationell kriminologisk och straffrättslig forskning för att kunna värdera hur välgrundade hans åsikter är. Men jag misstänker att han har många som instämmer bland poliser.

LEIF-RUNE STRANDELL

Fredrik Kärrholm

Fredrik Kärrholm. Foto Ashley Reed