GAMLA STANMORDEN

Dec 9th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till Gamla stan-morden

Av Lars Bill Lundholm
Lind & Co 2009

Nu har vi fått ytterligare en av många efterlängtad deckare av Lars Bill Lundholm. Det var fyra år sedan senast. Gamla Stan-morden är den fjärde i serien om mordfall i olika delar av Stockholm. Tidigare har stadsdelarna Östermalm, Södermalm och Kungsholmen drabbats.

En mycket välkänd och framgångsrik skådespelare, Peter Branting, hittas brutalt mördad vid Johannesgränd i Gamla Stan. Rättsläkaren kan ganska snart konstatera att mordvapnet bör ha varit en tveeggad dolk. Jakten på en gärningsman sätts genast igång. Den haltande kriminalkommissarien Axel Hake tar sin käpp och rycker ut tillsammans med den alltid underbemannade gruppen han har till sitt förfogande. Samtidigt som mordutredningen pågår, måste Hake slåss mot sin överordnades njugghet och ovilja att stötta teamet. Dessutom framkommer det uppgifter om att hans egen käresta, Hanna, är en i mängden av kvinnor Branting haft en kärlekshistora med.

Det är härligt att läsa Lundholm tack vare det spänstiga språket som snabbt för läsaren framåt i handlingen. Tyvärr innehåller den nu utkomna boken massor av småfel; borttappade ord, felaktiga böjningar, omkastade bokstäver m m. Efter att ha läst drygt halva volymen inser man att det inte är enstaka missar och då infinner sig en viss irritation. Så här var det inte i de tidigare böckerna. Kan det ha något med bytet av förlag att göra?

Författaren har lagt ner stor möda på personteckningen och alla som har en någorlunda framträdande roll i historien känns trovärdiga, som den egensinnige Hake och hans sköra, oåtkomliga Hanna.

Det finns mycket mer i Lundholms kriminalhistorier än själva morden och spänningen. Humorn får stort utrymme i berättelserna, inte minst i ordväxlingarna mellan Hake och hans sjuåriga dotter. Miljöerna är intressanta och i Gamla Stan-morden får vi bekanta oss med bl a teatervärlden och dess intriger. Några episoder är klart tagna ur den verklighet man har kunnat läsa om i viss dagspress och avsnitten om det berömda skådespelande äkta paret är underhållning på hög nivå.

Skildringen av Stockholm är lika kärleksfull i strålande sommartid som i ett vintrigt svinkallt busväder. Undrar om vi inom en snar framtid kan gå en guidad tur mellan de olika mordplatserna i kriminalkommissarie Hakes fotspår med hans bostad på Chapmansgatan som utgångspunkt?

MONICA LINDSTRÖM

Lars Bill Lundholm. Foto Pieter Ten Hooper