FYRMÄSTARENS DOTTER

Jun 18th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Fyrmästarens dotter

Av Ann Rosman
Damm förlag 2009

På den lilla ön Hamneskär utanför Marstrand håller man på att ställa i ordning en ny turist- och konferensanläggning. Det som tidigare var fyrpersonalens bostäder ska rustas upp, och vid invigningen kommer den nyrenoverade fyren Pater  Noster från 1868 åter att ställas på plats. De två byggnadsarbetarna från Polen finner liket av en man i en matkällare när de håller på att rusta upp bostäderna.

Det är inledningen i romanen Fyrmästarens dotter av debutanten Ann Rosman. Jag fick höra av en annan person som skriver kriminalromaner att Rosman skulle bliAnn Rosman

eller lanseras som ännu en deckardrottning. Undrar hur många kriminalromandrottningar vi har vid det här laget. Det är väl närmare tjugo som slåss om denna ädla titel. Rosman har tydligen lagt sista handen vid bok nummer två och skissat på en tredje bok om mord i Marstrand. Förlaget har skrivit att vi kan läsa mer om Ann Rosman på www.annrosman.com. Jag sökte dessvärre på både Google och Yahoo utan resultat.

Rosmans ”hjälte” heter Karin Adler. Hon arbetar vid kriminalpolisen i Göteborg.  Vem är det som hittats utanför Marstrand? Sakta men säkert nystar Adler upp trådarna och finner svaren. Ibland känns det trovärdigt men oftast helt befängt.

Jag försökte återge intrigen för den ovan nämnde kriminalförfattaren, men till sist kändes det lite löjligt och överdrivet. Och det är just den känslan man får efter genomläsningen av Fyrvaktarens dotter.

Det är olyckligt för Ann Rosman att hon gör en så oerhört komplicerad intrig att hon har svårt att hitta ut ur den, för hon är en begåvad skribent med en stor dos humor. Stundtals njuter jag av hennes trivsamma dialoger som har en härlig göteborgsk jargong. Den dan hon lyckas skapa en intrig med mer intellektuell och psykologisk skärpa utan en massa mer eller mindre omöjliga pusselbitar som i den här boken, kommer hon med säkerhet att framstå som en ny deckarprinsessa på Västkusten.

Hennes gestaltning av miljö och segling är stark. Det här kan hon. Det är hennes gebit. Hon borde lägga ner lika mycket möda på att få personerna lika levande som den miljö hon skildrar.

LENNART HÖGMAN