FYRA DAGAR I KABUL

Aug 11th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Fyra dagar i KabulAv Anna Tell
Wahlström & Widstrand, 2017
ISBN: 978-91-46-23364-0, 347 sidor

Kvinnor kan! Så lät stridsropet för några år sedan och därefter har det blivit en sanning. Kvinnor kan bli både statsvetare, soldater, skickliga poliser och duktiga författare. En som blivit allt detta är Anna Tell. Hon är kommissarie på Rikskriminalpolisen i Stockholm, har arbetat för försvarsmakten på Balkan och i Afghanistan och debuterar nu som författare med boken Fyra dagar i Kabul som redan sålts till Tyskland, Polen och Estland.

Det är en bok om storpolitik: huvudpersonen Amanda Lund, som är en erfaren och skicklig förhandlare, skickas till Afghanistans huvudstad Kabul där två svenska diplomater försvunnit efter ett attentat och troligen blivit kidnappade. I samma veva får Sverige statsbesök från just Afghanistan och naturligtvis sprider sig oron och osäkerheten i UD-korridorerna. Amanda får ett meddelande via sin kollega Bill Ekman att justitiedepartementet anser att ärendet är känsligt och måste behandlas med största diskretion. Man får intrycket att Sveriges regering försöker dölja något gällande bortförandet, en känsla som stärks av att Sveriges ambassadör i landet tycks vara ovillig att lämna informationer. Inte heller kidnapparna verkar så angelägna att höra av sig.

Men också om sex: en homosexuell man hittas död bland buskarna på Norr Mälarstrand i Stockholm efter att ha besökt restaurang Mälarpaviljongen. Tidpunkten är sådan att det inte går att utesluta en koppling till dramat i Kabul.

Amanda får det inte lätt i sina förhör av ointresserade personer och Tell har lyckats väl i arbetet med att skapa trovärdighet och spänningsmoment. Lite kritik av det 15 år långa svenska engagemanget kommer också. Inte tycks Afghanistans militär ha tagit åt sig alltför mycket av det våra rådgivare lärt ut. Inte heller får läsaren veta värst mycket om afghansk kultur och afghanska människor, trots att författaren tillbringat tid där. Men … det är ju ingen faktabok utan intrigen måste rulla vidare. Och det gör den. Tell skriver ledigt och leder obönhörligt läsaren vidare genom boken, där skojiga detaljer kommer fram. Visste ni att beväpnade kan ha en sten i kavajfickan för att lättare komma sitt skjutvapen?

Det är på många sätt en intressant och aningen provokativ roman Anna Tell åstadkommit. En debut som bådar gott inför de två uppföljare hon bestämt sig för att skriva, troligtvis på  Kungsholmen där hon bor med man och två barn.

LENA JEPPSSON

Det här är ett år med många skickliga debutanter. Anna Tell är en av dem. Hon är kriminalkommissarie men har också lång erfarenhet från Försvarsmakten där hon har deltagit i operativt arbete, även utomlands. Att skriva om sådant man känner till är en bra regel och den har författaren följt. Hon har producerat en internationell thriller med handlingen förlagd till Afghanistan.

Det är ju ett land som i allra högsta grad är aktuellt i dessa dagar. Hur säkert är Afghanistan egentligen? Att döma av denna bok är det inte ett förstahandsval som semestermål.

Amanda Lund är förhandlare, en av de bästa. Två svenska diplomater misstänks ha kidnappats i Kabul och hon får i uppdrag att lokalisera dem och kidnapparna. Samtidigt stundar ett afghanskt statsbesök i Sverige. Det är politiskt och diplomatiskt känsligt hur Amanda hanterar sin uppgift. Regeringen mörkar kidnappningen och samtidigt har Amanda samarbetssvårigheter med ambassadören i Kabul. Hon känner sig motarbetad. Av vem? Och varför? Det är ont om tid. Amanda Lund är en duglig person, men har samtidigt problem på hemmaplan som hon försöker lösa.

Att det är spännande är en rejäl underdrift. Anna Tell hanterar skickligt spänningsmomenten, både actionscenerna och den krypande känslan av att något värre nalkas. Det är en intressant miljö hon beskriver, även om den inte dominerar berättelsen. Fokus är mest på den dramatiska intrigen. De rafflande scenerna avlöser varandra.

Det har under de senaste månaderna utgivits flera internationella thrillers skrivna av svenska författare. En trend? Den här är i alla händelser den mest intensivt berättade.

NISSE SCHERMAN

Anna Tell