FUSKARNA

Apr 7th, 2021 | By | Category: 2021-04 april, Recension

Omslag till FuskarnaAv Kjell Asplund
Fri Tanke, 2021
ISBN 9789189139992, inbunden, 285 sidor

Kjell Asplund är professor emeritus i medicin och tidigare generaldirektör för Socialstyrelsen. Han var medicinsk expert i utredningen om Thomas Quick och ledde Karolinska Universitetssjukhusets utredning om Paolo Macchiarini. Fuskarna är hans första populärvetenskapliga bok.

Kjell Asplund har skrivit en fascinerande skildring om fuskare inom det medicinska området. Incitamentet till boken var utredningen om Paolo Macchiarinis agerande och fuskande när han arbetade på Karolinska Universitetssjukhuset och Karolinska institutet. Det blir starten på Asplunds gedigna genomgång av ett dussintal medicinska forskare födda under 1900-talet och som beslagits med fusk, eller det som idag på kanslisvenska kallas: oredlighet i forskning. I listan återfinns även två forskare vid Sahlgrenska Akademin och Karolinska institutet, förutom Macchiarini.

Kjell AsplundFörfattaren går sakligt och vetenskapligt tillväga och redogör för vad som är forskningsfusk, samt vilka miljöer och mentalt klimat som främjar sådant fusk. Han berättar om fusktidskrifter och konferenser som säljer möjligheten att köpa sig vetenskaplig karriär. Och han berättar om offren som fått betala dyrt för fusket. Boken avslutas med en utförlig referenslista.

När det gäller forskningsfusk i sjukvården torde de flesta svenskar känna till Macchiarini som bedrev hårresande verksamhet på thoraxkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset. Han uppvisade typiska särdrag för vad många skulle kalla psykopat och lyckades förtrolla kolleger och arbetsgivare. Varningar ignorerades och visselblåsare svartmålades. Det var först när ett TV-program visade upp galenskapen som samhället reagerade med kraft. Avslöjandet visade med all tydlighet att kejsaren inte hade några kläder! Kjell Asplund fick som ordförande i en utredning särskild inblick i vad som verkligen hände på alla nivåer inom sjukvården och forskarvärlden, och han delar sina insikter med läsaren. Han skriver med självreflektion och en portion varm humor, som ger skildringen en djupare dimension. Redovisningen skakar om läsaren och visar hur de avslöjade forskarna troligen är toppen av ett isberg av okänd storlek, men också vad samhället och modiga forskare gör för att komma tillrätta med fuskarna.

Den vetenskapliga stringensen i boken och litteraturreferenserna gör Fuskarna till en fascinerande och undervisande skildring av forskarfusk. Den borde bli obligatorisk läsning för studenter och forskare inte bara på de medicinska universiteten utan på alla högskolor och universitet.