FURIOSO

Jan 28th, 2011 | By | Category: 2011-1 januari, Recension

Omslag till FuriosoAv Carin Bartosch Edström
Bonniers 2011

Den här debutdeckaren marknadsförs i baksidestexten som ett ”tätt och raffinerat whodunnit-drama av klassiskt Agatha Christie-snitt”. Och visst, det är en klassisk pusseldeckare, och ja visst, parallellerna med Christie kan göras när det gäller karaktärernas sociala ställning.

Detta är nämligen något så ovanligt i svensk nutida deckarlitteratur som ett överklassdrama. Personerna, som är befriande få, är främst hämtade från den högre akademiska världen, från Djursholm och från den kulturella eliten. Till och med poliserna platsar in i denna kategori.

Furisokvartetten, fyra kvinnliga kammarmusiker, ska spela in Stenhammars stråkkvartett i en studio på en ö i Stockholms skärgård. Louise Armstahl (ja, de har sådana namn, nästan allihop) skadar handen och den manlige världsstjärnan, violinisten Raoul Liebeskind (ja, ni ser) kallas in. Kvinnorna dras till Raoul som flugor till den berömda sockerbiten, intrigerna grasserar och känslorna svallar.

Carin Bartosch EdströmDet är just detta som är boken centraltema, de romantiska och erotiska turerna kring Raoul och hans kvinnor. Boken är lång, och för mig blir det lite tjatigt, kanske beroende på att jag är man, vad vet jag? Kriminalgåtan, ni förstår säkert vem som blir mördad, kommer i andra hand. Själva mordmysteriet är ganska ointressant. Vem som helst kunde ha varit den skyldiga.

Med lite mer humor och distans tror jag att denna bok kunde ha blivit en riktig pärla. Karaktärerna är intressanta, men de förtjänar en bättre story och ett bättre ramverk än vad som finns här. Djursholmskommissarien Ebba Schröder är en trubbig och ganska otrevlig person som man därför vill veta mer om.

Författarinnan har många strängar på sin lyra. Hon har arbetat som orkesterchef och är utbildad tonsättare. Hon har också översatt sådana motsatser som italienska barockoperor och Kalle Anka. De musikaliska beskrivningarna i boken är därför är initierade och fantasieggande, inte minst när karaktärerna får använda sitt musikinstrument till att uttala sina känslor. Mer sådant!!

NISSE SCHERMAN

Författaren är tonsättare av opera- och kammarmusik. Hon har varit orkesterchef och följaktligen handlar hennes debutroman om fyra kvinnliga musiker som ska spela in Stenhammars sista stråkkvartett.  När ledaren för gruppen skadar sin hand kontaktar hon sin vän den världsberömde violinisten och kvinnocharmören Raoul Liebeskind och får honom att ersätta henne vid inspelningen.

Det visar sig så småningom att alla deltagarna i kvartetten på ett eller annat sätt har eller har haft ett slags förhållande till violinisten Raoul. Bartosch Edström citerar ur don Giovanni och naturligtvis anspelar detta på bokens innehåll och violinisten/charmören eller som den kvinnliga ledaren säger ”att när Raoul Liebeskind har en konsert kan man se på stolarna efteråt var kvinnorna i publiken suttit”.

Någon dör och in på scenen träder kommissarien Ebba Schröder med kvinnlig assistent. Och båda är intresserade av klassisk musik, den ena dessutom skolad musiker. Det är här styrkan i spänningsromanen ligger. När författaren håller sig till sitt yrke finns en trovärdighet som ger tyngd åt romanen. Författaren följer alltså rådet som ges till alla blivande författare: Håll dig till ett ämne som du kan.

Carin Bartosch Edström skriver flyhänt. Det är fart i hennes text och ordrikdomen är stor. Hon gestaltar både människor och miljöer på ett hyfsat sätt. Jag ser med spänning fram mot hennes nästa roman för det är få debutanter som presterat ett så gediget arbete som presenteras här.

Svagheterna då. Undrar om inte förlaget bör ta på sig en hel del. Det är alldeles för många korrekturfel vilket i längden blir irriterande. Boken är minst 100 sidor för tjock. Där finns mycket som går att skala av. Och dialogerna. De låter inte som talspråk och det här är något som förlaget borde ha talat om för författaren innan boken trycktes.

Det som författaren själv får stå för är det frosseri i passion och romantik som missklär romanen.

LENNART HÖGMAN