May 1st, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till Funny GirlAv Nick Hornby
Funny Girl, 2014
Översatt av Emö Malmberg
Forum, 2016
ISBN 978-91-37-14478-8, 367 sidor

Detta är Nick Hornbys (Om en pojke, High Fidelity och Fever Pitch) sjunde roman – och trettonde bok – och tar sin början i Blackpool 1964, just när den brittiska bannlysningen av boken Lady Chatterleys älskare upphävs och Beatles ger ut sin första LP. Boken följer Barbara Parker som detta år blir Miss Blackpool och likt flera av Hornbys tidigare utgåvor är den en form av historisk fiktion om sextiotalets England med dess sprittande ungdomliga poplärkultur där enskildas berömmelse låg ett radio- eller TV-framträdande bort. Men ungdom går över medan klasskillnader består.

Nick HornbyRomanen har flera kvalitéer  av vilka den nostalgiska känslan är en. Vi får följa Barbara Parkers liv efter att hon efter misstiteln ger sig av till London och drömmer om att bli stjärna. I hopp om att lyckas byter hon namn till Sophie Straw och lyckas nästla sig in som huvudnummer i ett TV-program. Eftersom hon är både snygg, frispråkig  och charmigt komisk vinner hon både tittarnas och kollegernas beundran. Men berömmelse och karriär har sitt pris och vad händer med en idol när glansen börjar avta … Hornby beskriver allt detta med den engelska kniven slipad.
Kniven må vara vass men slaktaren är inte hjärtlös. Satiren förvandlas ibland till mysighet som ibland till och med kan kännas härligt sentimental. Men han vidrör också frågan om hur mycket kulturen ska närma sig populasen. Hur mycket kan man ta i för att få skrattarna på sin sida?

Nick Hornby är född 1957 och bosatt i en av Londons norra föroter. Efter studier i Cambridge arbetade han ett tag som lärare och journalist innan han debuterade 1992 med den självbiografiska boken Fever Pitch,  där han skildrar en mans besatthet av fotbollslaget Arsenal. Liksom böckerna High Fidelity, Om en pojke och Fallhöjd blev hans första bok filmatiserad. Han nominerade till en Oscar för sitt manus till filmen An Education.

INGER STRANDBERG