FRUKTANS HUS

Jan 22nd, 2019 | By | Category: 2019-01 jan, Recension

Omslag till Fruktans husAv Mats Ahlstedt
Bokfabriken, 2018
ISBN 978-91-76299-36-4, 312 sidor

Mats Ahlstedt föddes 1949 i Jämtland och växte upp i Göteborg. Han är journalist och kriminalförfattare med tolv tidigare kriminalromaner publicerade mellan 2003 och 2018. Fruktans hus är hans trettonde kriminalroman. Även här får vi följa utredaren vid Göteborgspolisen, Fatima Wallinder, samt hennes familj och kollegor.

Handlingen börjar med att paret Maja och Mikael vill köpa ett hus vid en sjö utanför Göteborg. Huset har stått tomt i två år efter att de förra ägarna blev brutalt mördade där och fallet är fortfarande olöst. Första natten i huset upptäcker Mikael att en tonårstjej gömmer sig på vinden. Hon flyr och Mikael hittar kort därefter henne mördad. Utredningen visar att hon rymt från ett HVB-hem i närheten. Ytterligare en flicka från hemmet dör och en annan försvinner spårlöst.

Fatima Wallinder tar sig an fallet och hittar en låda med potensmedel i husets källare. Spåren leder till illegal läkemedelsförsäljning som drivs av en svensk man i Marbella. Fatima misstänker ett samband mellan dubbelmordet och tjejerna på HVB-hemmet. Majas far är pensionerad polis och utredde det tidigare dubbelmordet. Han verkar nu spela en oklar roll i det som händer.

Det här är den andra boken jag läser av Mats Ahlstedt. Han har en ovanlig förmåga att binda ihop sina berättelser med aktuella samhällsproblem på ett trovärdigt sätt. Pressen skriver inte sällan om missförhållanden på HVB-hem, och om kriminellas inblandning i ägandet av privata HVB-hem. Senaste året har även en svensk liga härjat och mördat i Marbella i södra Spanien. Ligan kallas los Suecos i de spanska tidningarna. Likaså är den olagliga läkemedelsförsäljningen ett stort problem, så miljöerna där handlingen utspelas i Fruktans hus kunde knappast vara mer trovärdiga.

Författaren skriver även denna gång med snabba tempoväxlingar, bra driv och hög spänning genomgående. Samtidigt kan han också förmedla ett engagemang för de utsatta i samhället. Skildringarna av Fatimas privatliv ger en god balans till alla negativa miljöer läsaren får ta del av. Boken är lika bra som sin föregångare och jag kan inte vänta på att läsa mer om vad som händer inom Göteborgspolisen och med Fatimas familj. Med Mats Ahlstedt har vi sannerligen fått en deckarförfattare av internationell klass!

Mats Ahlstedt

Mats Ahlstedt. Foto Bengt Alm