FRUKOST I SKYMNINGEN

Mar 1st, 2010 | By | Category: 2010-1, Recension

Omslag till Frukost i skymningenAv KG Johansson
Wela förlag 2009

Lagom till att boken lanseras som låne-e-bok på biblioteket kommer jag med min recension. Jag tog tid på mig.  Jag var så fylld av entusiasm och tillförsikt när jag började läsa boken. Det där fixar jag på nolltid, tänkte jag.  Äntligen en författare som levererar korta meningar. Meningar som sprudlar av energi och kraft. KG är en mästare av adrenalinprosa. Jag var på väg att skanna in halva boken för att beräkna antal ord per mening. Antal meningar per stycke. Antal meningar per sida. Äntligen prosan som pulserar och dunkar.  Inga onödiga bisatser eller överkomplicerade trestegssatser.

KG JohanssonKG är en grym författare. Han har översatt Dick, Clarke, Asimov och andra storheter inom scifi. Jag gissar att Filip K Dick är en av hans stora förebilder. Även i detta alster märker vi influenser av psykodeliska romaner. Verkligheten är en projektion, nätet är en matrix som binder ihop människor och deras drömmar. Världen styrs av Katolska och Kaba.  Året är 2068 och huvudperson utforskar glödande hett Stockholm och Luleå. Dystopisk framtid där allt är en projektion, en bild för verkligheten, där Usama och Jesus pryder elektroniska skyltar och anslagstavlor.  En virtuell framtid där alla människor har nätglasögon som levererar reklam, spottar och jinglar, såpoperor utgör livsnerv och alla är ständigt uppkopplade till nätet. Nja, nästan alla. Världen består av ”äkta människor” som är anslutna till nätet och icke människor ”zombies”. Det finns en värld och de finns ett skuggrike för dem som är utanför. Att passera en gräns, gå över till en annan värld är ett tema som författaren utvecklar i berättelsen.

Huvudpersonen är Frank, en sorts försäkringsagent som jagar ”syndare” åt Trygg/Snygg, Han är en sorts desillusionerad och bedragen  ”bladerunner” som dricker mojitos och tjänar försäkringsbolaget.  Hon – Selena Rashid – utför försäkringsbedrägeri för att rädda livet på sina föräldrar.  De goda och onda byter plats. Kommer han sätta dit henne, vågar han gå över gränsen från digitala världen till analoga? Kan en man överleva utan nätglasögon och batterienhet?

Det finns en sorgsen underton i slutet av boken. Det blir en sorts vändning från scifi till relationsroman. Plötsligt handlar berättelsen om friheten men också om utsattheten i att leva utanför samhället – nätet. Där kommer bokens titel in: ”frukost i skymningen”, där tid och rum inte är som man tror, där natt och dag blandas ihop, när längtan efter det sanna slår över till behovet av det artificiella och förljugna. Jag tycker om tonen, språket, dock var är slutet? Jag har läst och läst om hela berättelsen och jag finner inget slut. En värld utan slut, en framtid utan mening.  Kanske är det genren som står i vägen: Romantik och dystopi hör inte riktigt ihop, när ”allt finns på nätet”.

Det finns ett stycke i boken som tecknar svensk framtidshistoria ”Tryckta dagstidningar försvann… Böcker gradvis. Sedan kom återvinningskampanjerna. På några år blev välfyllda bokhyllor, från att ha varit en statussymbol, ett tecken på både ekonomisk och social fattigdom.”  Hej där, ni är zombies om ni har böcker hemma, buuu  på er!

Det är riktig spännande med bra science fiction som är skriven på svenska samt utspelar sig i Sverige. Det blir en blandning av samhällssatir och spänning som berör en mycket starkare än amerikanska förlagor. Läs den nu eller pröva läsa KG Johansson nästa bok, han har säkert hunnit skriva en ny vid det laget.

ANDRÉ LOUTCHKO

Förlagets webbplats: www.welaforlag.se
K G Johanssons webbplats: www.kgjohansson.se/