FRAMTIDSSKÄRVOR

Sep 3rd, 2009 | By | Category: 2000-4, Recension

Av Stefan Mankefors
Paradishuset 2000

Ibland tror man att arten är akut utrotningshotad, och därför är det en stor glädje att kunna presentera en ny svensk science fictionroman. I den mån Framtidsskärvor verkligen är en roman, alltså – snarast är den en samling om åtta löst sammanlänkade berättelser, som var och en skulle kunna läsas som fristående novell, men som tillsammans bildar en helhet större än summan av delarna.

Berättelsekedjan skildrar jordens och människans utveckling från vårt nu (man skulle också kunna säga: från dinosauriernas tid) till en mycket fjärran framtid. Huvudsakligen är perspektivet dystopiskt, en allvarlig varning för hur världen kan komma att te sig om den galopperande kapitalismen och jagkulten får fortsätta att galoppera tills allt annat är utplånat. Samtidigt uppvisar författaren en obändig lust att skildra främmande miljöer och kulturer, att måla med stor pensel och många färger.

Vi besöker förfallna stadslandskap, ”noir” i kubik, där surt regn fräter sönder allting, vi besöker järngruvor flera kilometer ner i jorden där temperaturen är så hög att endast androider – med implanterade människomedvetanden – kan arbeta, vi besöker en planet som just är på väg att utplånas i ett interstellärt krig … men vi möter också människor som trots utveckling, förändring, och knappt fattbara omständigheter förblir just människor. Om detta är sannolikt eller inte kan förstås debatteras, men Mankefors gör rätt. Läsaren skulle inte bry sig om vad androiderna i gruvan har för sig om de helt saknar personliga, mänskliga egenskaper.

En smärre svaghet är att språket är något yvigare än nöden kräver. Emellanåt är det lite för snirkligt, lite för adjektivfyllt, lite för nedtyngt av metaforer och liknelser, så att framförandet riskerar att ställa sig i vägen för innehållet. För det mesta fungerar det dock, och nästa gång kommer författaren säkert att lita mer på det han vill säga än på hur det sägs. Att det blir en nästa gång hoppas jag, för Framtidsskärvor är en mycket lovande debut, och Stefan Mankefors, född 1970 och doktor i fysik, är värd att hålla ögonen på. Lovord tillkommer även bokens sobra formgivning och utmärkta omslagsillustration.

ANNIKA JOHANSSON