Feb 23rd, 2014 | By | Category: 2014-02 feb, Recension

Omslag till Främlingen vid havetAv Nora Roberts
Whiskey Beach 2013
Översättning Tove Janson Borglund
Albert Bonniers förlag 2013
ISBN 097-91-0-013633-8, inb, 431 sid

Nora Roberts är en enormt populär författare av romantiska spänningsromaner. Hennes böcker har sålt i närmare 150 miljoner exemplar över hela världen. Under de senaste 20 åren har över 40 av hennes titlar översatts till svenska.

Här har hon återigen hittad en dramatisk miljö för sin historia – det är hon bra på! – nämligen en klippig kust i Massachusetts, där snöstormen viner i det lilla samhället och Atlantens iskalla vågor dånar mot sandstranden mellan klippblocken. Originaltiteln Whiskey Beach ger mig de rätta associationerna till en kust med stormar, pirater och smugglare i en förgången tid. Hit kommer Eli Landon, nej, det är inte han som är den svenska titelns främling, utan det är en man som återvänder till sin barndoms hus för att återfinna sig själv. Hans mörka förflutna har plågat honom länge och att vistas i hans farmors ståtliga gamla hus, Bluff house, som stått på kanten av klippan vid havet i flera århundraden, är hans enda chans att reda ut sitt liv.

Han träffar Abra, den vackra, sexiga och intelligenta kvinnan i byn, och man anar direkt en ljuv kärlekshistoria utan större komplikationer. Berättelsen om det olösta mordet på Landons hustru löper parallellt med en gammal legend i trakten om en förlisning nedanför Bluff house och en skatt, som skulle ha bärgats och grävts ner i husets dolda källargångar. Nu verkar det faktiskt som om någon gräver där på nätterna och så börjar en skatt- och skurkjakt, som skulle platsa bra i en gammaldags ungdomsdeckare.

Nej, miljöskildringen är inte så dum och kärlekshistorien har sina poänger, men som spänningsroman, enligt förlaget, är den inte särskilt upphetsande.

Och den enda verkliga gåtan i denna rätt så tjocka roman får inget svar: jag blir i alla fall inte klok på vad det är för främling som åsyftas i den svenska titeln Främlingen vid havet.

BERIT ENGDAHL