FOTOHANDLAREN I BIZONIEN

Feb 10th, 2018 | By | Category: 2018-02 feb, Recension

Omslag till Fotohandlaren i BizonienAv Jan Bergman
Norstedts, 2018
ISBN 978-91-1-308150-2, 303 sidor

Fotohandlaren i Bizonien fick namnet Heinrich Schneide av författaren Jan Bergman. Han hette egentligen något annat när han avslöjades som östtysk spion i Västtyskland 1967. Fast var han spion? Vid den tiden var Tyskland två länder, Förbundsrepubliken Tyskland i väst och DDR i öst, ett zonförhållande som bokens huvudperson med svart ironi gav namnet Bizonien. De två efterkrigsrikenas underrättelsetjänster låg i luven på varandra och det är enligt författaren fullt tänkbart att fotohandlaren utnyttjades som en bonde i det schackspel som pågick mellan de två spionorganisationerna.

De två Tyskland vid denna tid var delat inte bara av ideologier utan av den mur som byggdes 1961 och Europa var oroligt på ett annat sätt än nu. Det kalla kriget var verkligen kallt och Sovjetimperiet (som mer eller mindre styrde DDR) var starkt. De kommunistiska idéerna vann mark lite här och var trots att de bekämpades av USA, som dock distraherades av kriget i Vietnam.

Stockholmaren Jan Bergman (född 1956) har kvalifikationer att skriva en spionberättelse som denna. Hans historiska kunskaper har förmedlats till svenska folket i TV-filmer som Guldkorn och Stockholmspärlor där han i fyra serier berättade stadens historia i rörliga bilder men också i bokform. Han har också förtäljt historier om spioneri och dess konsekvenser i böcker som Sekreterarklubben: C-byråns kvinnliga agenter under andra världskriget (Norstedts 2014) och Sally och Nazistligan, Sekreterarklubben II (Lind & Co 2018).

Efter andra världskrigets slut 1945 låg stora delar av Europa i ruiner men ruinhögarna var störst i Tyskland där nazisterna regerat. Två nya Tyskland måste resa sig ur askan och Bergman redogör för hur det gick till samtidigt som landet blev den underliga hybriden Bizonien. Han leder oss från det fyrdelade Berlin till ländernas olika spioncentraler och låter oss träffa både Västtysklands underrättelsechef Reinhard Gehlen och DDR:s Markus Wolf vars fotsoldater riktade in sig på den högt spelande fotohandlaren.

Om fotokonsten och dess historia har han lärt mycket av det starka matriarkat han växte upp i – men också om spioneri eftersom alla kvinnorna var verksamma inom den svenska underrättelsetjänsten – och förmedlar detta i den rikt illustrerade och spännande boken. De personer som finns med har existerat och mycket bygger på intervjuer, arkivmaterial, förhörsprotokoll och rättegångshandlingar.

Jan Bergman

Jan Bergman. Foto Pernilla Bergman-Fridén