FÖRVÄNTA DIG DET VÄRSTA

Mar 27th, 2017 | By | Category: 2017-03 mars, Recension

Omslag till Förvänta dig det värstaAv Petteri Nuottimäki
Alfabeta Pocket, 2017
ISBN 978-91-501-1945-9, 301 sidor

Petteri Visa Nuottimäki är född 1968 i södra Finland men kom till Sverige som treåring. Är uppväxt i Smedjebacken, Söderbärke och Borås men bor nu i Norberg. I hans debutroman Förvänta dig det värsta (recenserades i Dast 2015) finns många drag av vårt östra broderland. Hans familjeskröna har likheter med det Arto Paasilinna skrev i sin krafts dagar. En annan författare som troligen också inspirerat är svenske Jonas Jonasson (Hundraåringen, ni vet) och varför inte tjecken Jaroslav Hašek med sin soldaten Svejk. Fast egentligen behöver man inte gå över ån efter vatten. Nuottimäki har tecknat serien och har dessutom egna meriter på den humoristiska sidan eftersom han är en av manusförfattarna till filmen Smala Sussie.

Boken handlar om Matti Aalto (som slopade ett av a-na när han kom till Sverige för cirka 50 år sedan) som är sin familjs obestridda överhuvud. Han växte upp under finska inbördeskriget, blev själv soldat och det var rädslan för kommunismen som fick hon att ta med familjen till andra sidan Östersjön.

Han är egentligen en rätt lyckad man med eget företag men det svenska begriper han sig inte på, vill tydligen inte heller begripa det. Folk ska vara med och bestämma om sådant de troligen inte begriper sig på och barnen – både de egna och andras – är lata typer som han jämför med saccosäckar och geléklumpar och hellre pratar om känslor än om realiteter. Hur ska det egentligen gå för ungarna Raimo, Elina och Antti i detta knäppa land. De tar aldrig fasta på hans råd, tycks inte anstränga sig för att bli något. Efter att ha delgivit beskedet om att han har cancer får han en ”bra idé”: barnen får 100.000 kronor var och den som förvaltar pengarna bäst får ta över familjeföretaget.

Detta sätter bollen i rullning. Man kan tycka att detta är början på en tragedi men som alltid i goda komedier finns det allvar i botten på humorn. Petteri Nouttimäki har i intervjuer sagt att boken har drag av hans egen familjehistoria. Men han har inte skrivit en biografi utan en skröna när han tagit ut svängarna rejält. Förvecklingarna är många och för det mesta drar man som läsare på munnen åt beskrivningarna av det Sverige man själv minns som aningen annorlunda. Men här handlar det om en man som aldrig fattat hur de sociala koderna i Sverige fungerar. Författaren kan berätta och vet hur man ska dra ut konsekvenserna för att det ska bli roligt utan att det blir skitkul hela tiden.

KARL HJELM

Petteri Nouttimäki

Petteri Nouttimäki. Foto Eva Lammi