FÖRSVUNNEN

Sep 15th, 2010 | By | Category: 2010-3, Recension

Omslag till FörsvunnenAv Harlan Coben
Long Lost 2009
Översatt av Jan Malmsjö
Forum 2010

Försvunnen, senaste thrillern i serien om den tuffe PR-agenten för idrottsmän och andra kändisar, Myron Bolitar, finns nu i svensk översättning. Han har tidigare varit huvudperson i flera böcker av den mycket framgångsrike Harlan Coben, född och bosatt i New Jersey, USA och den förste författare som har fått samtliga tre amerikanska litterära utmärkelser, nämligen Edgar Allan Poe Award, Anthony Award och Shamus Award.

Myron Bolitar blir en dag uppringd av Terese Collins, en mycket vacker kvinna, med vilken han haft en kort men intensiv kärlekshistoria för nästan tio år sedan. Hon försvann plötsligt och de har inte haft någon kontakt sedan dess. Nu behöver hon hans hjälp. Hon vill att de ska träffas i Paris. Hennes exman har påträffats mördad och på mordplatsen har man funnit DNA-spår efter parets dotter, som varit död i tio år. Myron, som har varit basketproffs och studerat juridik, förstår på en gång att det här inte rör sig om något vanligt våldsbrott.

Detta är upptakten till en märklig historia med ingredienser av de mest skiftande slag: terrorister, dödsskjutningar, rejäla slagsmål, tortyr, embryo- och stamcellsforskning, kamratskap, försiktiga ömhetsbetygelser m m. Hanlingen utspelar sig förutom i Paris, även i London och New York med omnejd. Coben har i denna spänningsroman inte bara lagt in allvarliga och tragiska incidenter. Han bjuder också på en stor portion humor. Dialogen mellan Myron och den franske kriminalaren Berleand är vass, stundtals briljant i sin kärva stil och väldigt rolig.

Persongalleriet går inte heller av för hackor. Myron Bolitar, en och åttionio lång och ganska tung, kan vara riktigt råbarkad men även ömsint, djärv i vissa stunder och försiktig i andra. Han blir aldrig tråkig. Fransosen Berleand haffar Myron, för honom till högkvarteret på 36 Quai des Orfèvres och tar med honom upp på taket. Inte för att hota med att knuffa ner den gripne om han vägrar svara på polisens frågor, utan för att utsikten över Paris där uppifrån är fantastisk, men framförallt för att han är så himla röksugen och inte får röka inomhus. Kollegorna på Myrons PR-byrå är också sköna typer; Win, gammal kompis sedan skoltiden, stenrik med en förfärlig och rolig översittarattityd och Esperanza, före detta kvinnlig showbrottare, som håller ställningarna på firman när grabbarna är ute på äventyr. Författaren älskar sina figurer, men driver också hejdlöst med dem.

Det tog ett tag innan Harlan Coben fångade mitt intresse för romanen. Men efter halva boken blev det mer spännande och det finns dråpliga scener som jag faktiskt gillar.

MONICA LINDSTRÖM

Harlan Coben. Foto Beatrice le Grand