Mar 4th, 2009 | By | Category: 2009-1, Recension

Omslag till Förstenad

Av Barbara Nadel
Petrified 2004
Översättning Marianne Alstermark
Midas/MRB förlag 2008

’Ett fall för kommissarie Cetin Ikmen’ står det på min version av Barbara Nadels roman från 2004. Det borde kanske ha stått ’En roman om den romantiska västerländska bilden av Istanbul’, för sträng taget arbetar Nadel mer med att måla upp lokalfärg, att ge staden Istanbul en karaktär som ska väcka intresse än att berätta om ett brott och arbetet att fånga brottslingen. Stadens olika delar, deras karakteristika, namn, kartor, information om kultur och sociala förhållanden spelar en långt större roll än polisarbetet.

Barbara Nadel

Ganska länge har vi sett deckare som har polisens personlighet, sociala liv och relationer som bärande biintrig. Sällan ser man dock en sådan övervikt för det kulturella och sociala klimatet som hos Barbara Nadel. När kommissarien väl deltar i utredningsarbetet, ligger tonvikten på hans esoteriska förmåga att se sådant som andra inte ser. I Förstenad kommer denna förmåga väl till pass – brottet är nämligen långt ifrån konventionellt.

Två barn försvinner spårlöst, en äldre dam hittas död i sitt hem tillsammans med en yngre man som också är död, ryska maffiaskurkar spelar sina destruktiva och storslagna spel – och var finns den gemensamma nämnaren? Den äldre damen har en släkting som är läkare och har studerat balsamering i Argentina, och detta blir startpunkten för utredningen. Det är här som Cetin Ikmen får tillfälle att aktivera sin mors kunskaper i trolleri och häxeri.

Vi får fina prov på lokalfärg: Istanbul genomkorsas och beskrivs på ett levande sätt, och vi får oss till livs exempel på huvudstadens många kulturer och sociala skikt. Det här är strängt taget behållningen med boken. Vi lär känna ett stort antal människor med olika utgångspunkter, regler och historia, och detta berättas på ett intresseväckande sätt. Själva brottet, dess historia och upplösning kan inte sägas vara annat än utan trovärdighet, men likväl följer man gärna kommissariens vindlande väg till slutet.

KERSTIN WALL