FÖRSTA HÖSTEN – BLÅ GRYNING

Oct 3rd, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till Första hösten Blå gryningAv E.P. Uggla (pseudonym)
Visto förlag, 2017
ISBN 978-91-87523-66-3, 316 sidor

Pseudonymen E. P. Uggla debuterar med Första hösten – blå gryning. Hon kallar den själv för en dystopisk skräckroman. Det stämmer bra in på denna bok som skildrar vad som verkar vara början till slutet för mänskligheten. Handlingen utspelar sig i en nära framtid, och börjar i ett laboratorium där man fått mångmiljonåriga frön att gro och växa upp till vackra blå anemoner. Men blommorna förökar sig snabbt och visar sig vara farliga. De sprider att gråaktigt pollen som infekterar människor på det mest fruktansvärda vis. Pollenet utvecklas i människokroppen vidare till maskar som spränger människorna inifrån eller gör dem till monster. Och det blir bara värre…

E. P. Uggla använder ett rakt och fängslande språk och håller ett högt tempo redan från de första sidorna, där hon beskriver hur böljande ersatts av oändliga fält av blå anemoner, och hur paniken i samhället växer snabbt med anemonernas snabba spridning. De nya blommorna spränger igenom asfalten och Livsmedelsverket kallar till krismöte. Vad gör man när de blå blommorna inte kan sorteras ut från skördarna, när skördarna förstörs, gräset har försvunnit och kornas mjölk är ljusblå?

Folkhälsomyndigheten försöker desperat agera för att förhindra spridningen av det smittsamma pollenet som dödar. Sverige isoleras och Uggla skildrar trovärdigt hur samhällsfunktionerna bryter ihop av växtinvasionen och hur anarkin släpps loss. Författarens detaljerade skildringar av växtmetamorfoserna och de drabbade människorna är otäcka och gör att man som läsare inte kan lägga ifrån sig boken.

Uggla använder sig av tre olika huvudpersoner och en av dem smittas tidigt. De andra två tar sig från Stockholm till Malmö och sedan till Luleå för att försöka finna den första huvudpersonen. Många sidor handlar därför om resandet och kampen för överlevnad bland muterade varelser som hela tiden hotar dem. Tempot ökar ända fram till bokens sista sidor och obehaget släpper aldrig läsaren. En viss måttfullhet av alla skräckscenarier skulle nog ändå ha varit på sin plats för att ge större trovärdighet till det sker. Det är t.ex. obegripligt att inte alla smittas av pollenet som ligger ligger tjockt överallt och virvlar upp i luftenär man rör sig, eller att de smittade människor som kallas ”svajare” växer flera decimeter på några dagar.

E.P. Ugglas debutbok är skrämmande och en imponerande start på ett författarskap. Jag ser fram emot nya dystopiska skräckhistorier av samma författare!