May 1st, 2016 | By | Category: 2016-05 maj, Recension

Omslag till Första gången jag såg digAv Tasha Kavanagh
Things we have in common, 2015
Översatt av Annika H Löfvendahl & Jan Hultman
Etta Förlag, 2016
ISBN 978-91-87917-18-9, 277 sid
or

Den mycket överviktiga 16-åriga Yasmin mobbas och blir utfryst i skolan där hon går under öknamnet ”Kebaben”. Resultatet blir att hon hetsäter än mer och i sin ensamhet ägnar hon sig åt sina fantasier. Inte ens hennes mor tycks förstå sin dotter, men undviker samtidigt att nämna ordet ”fet” i hennes närvaro, och styvfadern är mest arg på henne.

Boken är skriven från huvudpersonens synvinkel, något som blir ett predikament för läsaren. Går det att lita på det som Yasmin berättar? Just denna osäkerhet ger romanen extra sälta. Hennes ungdomligt märkliga, okonventionella röst fångar personen Yasmin som både naiv och apatisk, men någonstans insiktsfull. Hon skriver listor över sådant som hon gillar, inte minst olika maträtter, och är allmänt knäpp. Man förstår alltmer varför ingen vill vara kompis med henne. Varför hon är ensam på ett sätt som känns ända in i märgen. Hon är dessutom smått oärlig hela tiden.

Tasha KavanaghMen författaren Kavanagh lyckas ändå med konststycket att få läsaren att, om inte direkt fatta tycke för huvudpersonen, dock anamma viss förståelse för hennes vanföreställningar och den längtan som gör henne till något av en stalker. Man begriper att det hon mest av allt behöver är lite mänsklig värme.

Det hon längtar allra mest efter är att bli vän med den vackra Alice som är något av klassens älskling, fast inte lika mycket som Yasmins älskling. Hon är så fixerad vid skolkamraten att hon samlar på saker som hon haft och spar dem i en liten låda.

Så förvandlas historien till något thrillerartat. Yasmin upptäcker en konkurrent, en man som står och spanar på Alice. Är det en pedofil som måste hejdas? Yasmin inser att karlen tänker kidnappa hennes idol och nu kan hon förhindra detta och därmed bli Alices räddare – och vän. Här sätts läsaren på prov. Vad ska man tro om det med tanke på det man redan vet om Yasmin? Nå, hon ser till att bli bekant med mannen, finner honom trevlig och börjar lätt besviket bli av med sina farhågor. Men så fort hon övertygat sig själv att kidnappningshotet bara var inbillning – då försvinner Alice.

Det är utmärkt timing av Tasha Kavangh och spänningen byggs upp. Hur ska det gå, hur ska det gå? Hollywood-dramaturgi i sin prydno. Men så har också författaren arbetat inom filmindustrin i ett decennium och haft ett finger med i spelet i filmer som Sju år i Tibet och The Talented Mr Ripley. Under sitt flicknamn Tasha Pym har hon skrivit barnböcker. Första gången jag såg dig är hennes första vuxenroman.

ELISABETH CARLSSON