Jun 30th, 2009 | By | Category: 2009-3, Recension

Omslag till Förrädarna

Av David Baldacci
Stone Cold, 2007
Översatt av Jan Risheden
Bra Böcker, 2009

Förrädarna är en uppföljare av Kamelklubben och Samlarna. Mycket av innehållet går åt till att relatera till vad som varit i föregående böcker. Därför tar det en stund att komma in i det här. Varför kan dessa serieförfattare inte skriva böcker så att läsaren känner sig ombord på tåget från början?

Nåja.

David Baldacci

Den fartfyllda resan handlar bokstavligen om liv och död. Harry Finn har tagit på sig uppgiften att hämnas sin fars avrättande. Finn är f.d SEAL-soldat, en elit bland soldater som varit i krig. Sin vunna skicklighet att hantera och överleva pressade och farliga situationer använder han i jobbet. Hans firma kontrollerar myndigheters säkerhetsanordningar. Det betyder att han gör spektakulära inbrott. Finn är gift och har barn och älskar sin familj. Den råkar illa. Det sker när Finns uppgift, hämnden, korsar jobbinbrott och en man som har med faderns död att göra. Det är Oliver Stone. Han är Kamelklubbens ledare. En farlig man som är både fruktad och respekterad i kretsar som rör sig ända upp till USA:s president. Stone har ett förflutet inom säkerhetstjänsten. Hans före detta agentkompisar hittas döda, en efter en.  Han begriper att han själv står på en dödslista och han och hans vänner försöker vara ett steg före.

Konfrontationerna mellan dessa hårdföra män är skoningslösa och föder hämnd. Det är en värld med makt som mål, och pengar. Man slutar aldrig att försvara sitt liv. Till sista sidan kämpar de olika fraktionerna mot varandra. I leken finns två kvinnor. Båda är starka och båda tar ansvar för sina livsval och sina brott och lever under samma villkor som männen i denna thriller vars intrig är riktigt finurlig.

HELENA SIGANDER