FÖRRÄDARE

Dec 5th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till FörrädareAv Ola Larsmo
Albert Bonniers förlag 2012
ISBN 9789100127695, inb, 510 sid

Romanens berättelse tar sin början strax utanför Tammerfors 1918 under finska inbördeskriget. Löjtnant Landström leder en trupp. Han avrättar kallblodigt tre unga rödgardister som tillfångatagits. Prologen är bakgrunden till de karaktärer som kommer att utgöra kärnan i svensk underrättelseverksamhet.

20 år senare rekryteras en ung Uppsalaakademiker till Informationsbyrån – en del av underrättelseväsendet. Han har just medverkat i ett möte på Uppsala universitet och en omröstning om att ta emot judiska flyktingar och känner en stark uppgivenhet inför framtiden och det rashat och intolerans som utvecklats i Sverige.  Charlie Westerholm kommer huvudsakligen att ägna sig åt traditionellt spaningsarbete.

Så småningom förstår han att det finns ett läckage någonstans, vilket innebär att ett stort antal judar, kommunister och sabotörer mot den tyska militärmakten utelämnas till Tyskland. Det kan ske utan sedvanlig prövning och rannsakan. De som utlämnas går en säker död till mötes. Romanens huvudperson kommer efterhand att nysta upp en konspiration, där svenska nationalister och pronazistiska element opererar.  I en av nyckelpositionerna återfinner vi naturligtvis Landström, numera byråinspektör och en oförvitlig tjänsteman.

Romanen har angeläget syfte, att identifiera och skildra hur svensk militär, polis och underrättelsetjänsten samarbetade under andra världskriget och kopplingarna inom och utom ämbetsverken. Men det som ser ut som en god idé lyckas inte författaren genomföra eller förvalta. Det mesta blir en ganska tråkig berättelse utan vare sig dramatik eller nerv. Romanens persongalleri , allt som allt ett tiotal personer, är så nära man komma personer utan ansikte; platta och obegripliga.

Så om det nu brister i den delen av författarens gestaltningsförmåga, varför inte grävt djupare i de historiska urkunderna och istället presenterat en text om de verkliga skeendena? En sådan hade kunnat ha sin spets riktad mot den aktuella renässansen och det politiska intåget för de främlingsfientliga strömningarna i Sverige.

ULF MALMSTRÖM

Ola Larsmo

Ola Larsmo. Foto Christine Olsson