Jul 25th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till förlåtelsenAv Hanne-Vibeke Holst
Undskyldningen, 2011
Översättning Margareta Järnebrand
Albert Bonniers Förlag 2012
ISBN 9789100127985, inb, 432 sid

Vad gör man när chefen för Berlinoperan sitter inlåst med sin dotter och en självmordsbombare på tjänsterummet? Ja, man kan alltid berätta en intrikat och känsloladdad familjehistoria, med början i 1940-talets Danmark. Det är åtminstone vad Hanne-Vibeke Holst väljer att göra efter den rafflande upptakten i sin senaste roman Förlåtelsen. Inte utan skäl, visar det sig.

Familjehistorien handlar om chefens släkt, med fokus på hennes farfar och far. Båda har varit involverade i dubbelspel som stått deras barn och andra anhöriga dyrt. När det gäller fadern, en tidigare hög dansk diplomat specialiserad på Östeuropa, är även relationen till dottern dubiös. Sveken och lögnerna sträcker sig ändå in i chefsrummet, som självmordsbombaren fått tillträde till sedan han kommit dit som pojkvän till operachefens dotter. Anklagelser om bristande kärlek till dottern blandas med attacker mot chefens tidigare beslut att sätta upp en opera där profeten Muhammed avrättas på scenen.

Allt detta är mindre rörigt än det kan verka. Hanne-Vibeke Holst berättar såväl nutidsdramat som släkthistorien med känsla, klarhet och psykologiska nyansering. Men det är väldigt mycket som ska få plats mellan pärmarna. Någonstans bland alla utvikningar känns det som om Holst bör återvända lite snabbare till chefsrummet på operan innan läsaren hinner glömma bort den thrillerartade ramhandlingen.

PÄR ALEXANDERSSON

Hanne-Vibeke Holst

Hanne-Vibeke Holst. Foto Miklos Szabo