Dec 16th, 2019 | By | Category: 2019-12 dec, Recension

Omslag till Förlåt oss våra synderAv Jo Spain
With Our Blessing, 2015
Översättare Hanna Williamsson
Modernista, 2019
ISBN 978-91-7781-899-1, 431 sidor

Jo Spain är en irländsk författare med ett förflutet som politisk rådgivare åt den irländska regeringen. Hennes tre första romaner utgör en trilogi, inledd med debutboken Förlåt oss våra synder (2015), som bland annat utnämnts till Crime Fiction Book of the Year av Irish Times.

År 1975 slits ett nyfött barn från sin mor på Magdalenahemmet i Dublin – en institution som drivs av katolska kyrkan. Nästan ett halvt sekel senare hittas ett skändat lik av en nunna i en park i Dublin. Polisinspektör Tom Reynolds är övertygad om att mordet har kopplingar till de historiska händelser som ägde rum på det ökända hemmet. Teamet följer ett spår som leder dem till ett avskilt nunnekloster på den irländska landsbygden. Där verkar allt till en början vara normalt, och Reynolds hinner börja undra om de följt ett felaktigt spår. Men snart blir det uppenbart att mördaren i själva verket befinner sig mitt ibland dem – och är fast besluten att kräva ytterligare hämnd för begångna synder.

Jo Spain har skrivit en lysande skildring av ett mörkt kapitel i den katolska kyrkans historia. Den baseras på faktiska skildringar av kvinnor som varit intagna på dessa institutioner. Spain är duktig att skildra miljöer och detaljer, och hon bygger upp en dyster stämning för händelserna med ett kloster i en isolerad landsbygd, där utredningsteamet blir insnöat. Händelser från det förslutna vävs in i nuet och styr de handlingar som poliserna utreder. Författaren håller läsaren i spänning hela tiden även när det inte händer mycket som för handlingen framåt. När upplösningen till slut kommer är den oväntad. Detta är en bok jag verkligen rekommenderar och jag ser fram emot att läsa fortsättningen på trilogin.

Jo Spain

Jo Spain. Foto Isobel Spain