Apr 27th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till Förföljd av det förflutnaAv Nora Roberts
Originalets titel The search 2010
Översatt av Ylva Stålmarck
Albert Bonniers Förlag 2011
ISBN 978-91-0-012528-8, inbunden 461 sidor

Nora Roberts har skrivit över 100 romantiska spänningsromaner och är enormt populär. Hennes böcker har sålt i närmare 150 miljoner exemplar över hela världen. Med stor skicklighet och fantasi varierar hon sitt vanliga tema: ung, vacker och intelligent kvinna har ett mörkt förflutet, ett latent hot, som sakta börjar växa. Så dyker en främling upp och bosätter sig i trakten. Han är en snygg, rik men lite tjurig konstnär, – vän eller fiende? – men snart nog tänder det till, erotiken blommar och när hotet närmar sig är de två älskande beredda till strid.

Förföljd av det förflutna har ett spännande intro. En söndagsmorgon under semestern på en den lilla ön Orcas utanför Seattle har en man och kvinna en mysig stund i sovrummet i tron att deras lilla pojke sover lugnt i rummet bredvid. Men när de stiger upp står köksdörren på vid gavel och pojken är spårlöst försvunnen! Räddningstjänsten larmas och nu presenteras berättelsens huvudperson, Fiona Bristow, som lever ensam med tre labradorer i ett hus i skogen. Hon och hennes hundar deltar i skallgången efter pojken, och de hittar honom välbehållen. Han ville ju bara gå en promenad i den spännande skogen! Fiona lever tillbakadraget, har några få vänner och försörjer sig på hundkurser. Sakta rullas hennes förflutna upp och parallellt får man följa den seriemördare, som hon en gång lyckades fly från till ett fruktansvärt pris. Han är i säkert förvar, men ändå har kvinnor mördats på exakt samma sätt. Aha! En Copycat!  Roberts kan alla knep för att få historien att flyta på även om mycket är tämligen förutsägbart.

Det riktigt originella med boken är den fina skildringen av djur- och växtliv i nordvästra USA. Likaså imponerar hennes kunskaper om hundar, i alla fall labradorer, som är viktiga deltagare i handlingen och sprider lugn och trygghet när ondskan mot slutet kommer allt närmare i vartannat kapitel…

Läsaren tvivlar naturligtvis inte en sekund på hur allt ska sluta, men vägen dit är ändå rätt så spännande om än något lång och slingrande, som en skogsväg på ön Orcas.

BERIT ENGDAHL

Nora Roberts