Jun 1st, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till Före falletAv Noah Hawley
Before the fall, 2016
Översättning Christian Ekvall
Massolit förlag, 2017
ISBN 978-91-87783-89-0, 387 sidor

Noah Hawley, född 1967, är en amerikansk författare som har publicerat fyra romaner utöver den aktuella och varit medförfattare i olika TV-serier, bl.a. Bones. Han har även skrivit manus till filmen The Alibi från 2006. Före fallet har tagit mycket väl emot och lovprisats av kritiker.

Handlingen börjar en dimmig sommarkväll på USA:s östkust då ett privatplan lämnar Martha’s Vineyard på väg till New York. Ombord befinner sig 11 förmögna personer och Scott Burroughs som får åka med av vänlighet. Scott är medelålders, ser bra ut och är en konstnär som fortfarande väntar på sitt genombrott. Han passar inte in i sällskapet men är tacksam över att få en plats för att kunna ta sig till ett möte i New York.

Redan i det första kapitlet förstår läsaren att planet kommer att störta i havet, och det sker 16 minuter efter start. De enda överlevande är Scott Burroughs och en 4-årig pojke, sonen till David Bateman, en förmögen mediamogul som driver en TV-station misstänkt lik Fox. Pojken räddas av Scott Burroughs som simmande tar dem iland.

En thriller kan knappast börja mer lockande och spännande. Allt eftersom läsaren får veta mer om passagerarnas liv och problem, väcks misstanken om ett attentat. Medierna bidrar till att piska upp historier, och särskilt Scott Burroughs hamnar i centrum för mångas intresse och spekulationer. Det blir inte bättre av att han flyr undan journalisterna. Den 4-årige pojken slutar prata efter traumat och den ende som kan få honom att prata är Scott Burroughs. De binds samman av den gemensamma upplevelsen av att ha överlevt flygkraschen.

FBI kopplas in och misstankarna att Scott haft något med flygkraschen att göra växer, trots att han var en av dem som satt i planet. En rabiat TV-journalist som liknar Bill O’Reilly på Fox kallar kraschen för ett terroristattentat och driver tesen hårt för att sälja sina nyheter. Men Scott vägrar att böja sig för mediernas tryck. Hans ärlighet och styrka leder så småningom fram till upplösningen.

Även om receptet med en flygkrasch några sidor in i boken är en bra ingrediens för en lyckad thriller tycker jag inte att boken lyfter. Allt eftersom får läsaren ta del av de omkomnas levnadshistorier. Det sker genom att handlingen hackas sönder av kapitel som berättar om passagerarnas liv och problem innan kraschen. Det gör att tempot i huvudhistorien hela tiden bryts och måste starta om. Boken blir därmed snarare ett underlag för en TV-serie med snabba scenändringar än en thriller som man vill läsa från pärm till pärm. Många personer skildras skissartat och inte ens Scott Burrough ges någon tydlig personteckning. Boken är ytterligare ett exempel på det klassiska amerikanska temat om den ensamme, starke mannen mot den samlade ondskan. Den är läsvärd men borde ha kunnat bli så mycket mer.

Noah Hawley

Noah Hawley. Foto Leah Muse

Författarens webbsida: http://www.noahhawley.com/