FÖRBJUDEN MARK

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av Lesley Horton
On Dangerous Ground 2003
Översatt av Dorothee Sporrong
Minotaur 2005

Lesley Hortons En härva av skuld gav minotaor ut i Sverige 2003. Lovorden haglade av typen: /… /… debutromanen är oavbrutet fascinerande. Med säker hand skapar hon intrigmässig spänning…/…/ SvD. Aftonbladet tyckte: Skarp och smart…/…/. Och Femina visste att berätta: ”En av årets mest spännande debutanter.”

Det var då det.

Tog krutet slut?

Fast Horton är duktig på poliskarriärer. Alla poliser har titlar. Poliserna är jättetrötta.

Förbjuden mark berör dock ett angeläget ämne, barnprostitution. Läsaren träffar Leah fjorton år som har utnyttjats sexuellt så länge hon kan minnas. Horton gör den olustiga och spikraka vägen från incest via hallicken till streetan trolig. Sedan blir det inte mer. Det är synd. Det borde klargöras tydligare att det är straffbart att knulla barn och andra okända morgon, middag och kväll, att kontrollera kolonier av kvinnokönade varelser och att tjäna pengar på andras svaga position i samhället.

Men Horton för ingen till slakt. Hon ger sig inte på manssamhället och de strukturella hierarkierna som gör barn och kön till försäljningsobjekt i Bradford i England liksom det sker i dag i Sverige från Ystad till Haparanda. I stället gör Horton sitt bästa för att kamouflera romanens budskap genom oändliga omtagningar och därigenom tillintetgör hon sina intentioner, för indignation spökar här och där.

På en enda rad, mitt i ett resonemang om något annat, låter hon hälsa läsaren att mördaren har erkänt sitt brott. På nästan alla andra rader, känns det som, behandlar hon ett osäkert faderskap vars lösning läsaren inser direkt och för övriga inblandade sprider Horton upplösningen några sidor senare. Och sedan om och om igen! I rättvisans namn ska sägas att Horton lyckas klura till det faktiskt med just det barnets öde.

Men Horton har tagit 423 sidor på sig! Vad blir egentligen Leahs öde? Liksom en drös omnämnda unga döda killars? Och kvinnans som fått ansiktet uppskuret och hela parkeringens olyckliga invånares?

Horton ger upp all kämpaglöd och låter sina personer uttrycka att vuxna prostituerade (från 17 år och ibland vid 14 år, gudbevars) har valt själva att låta sig penetreras på ett intimt kroppsligt ställe bakom puben på parkeringen. Alla är nöjda med bukbandeln. Horton verkar vilja rädda status quo samtidigt som hon pekar med ett misslynt förskolefrökenfinger på några skitfläckar i ett bageri i ett hyfsat samhälle. Varför vrålar hon inte, SvD, Aftonbladet och Femina? Varför höjer hon inte sin röst? Äh, åh, åh tjejer! Vad är det för mening med att skaffa krut men inte strida, kräva, kväsa och förbanna? Eller skjuta av!

HELENA SIGANDER