FÖR SINA SYNDERS SKULL

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

Av Julie Parsons
The Guilty Heart 2003
Översatt av Eva M Ålander
Bonniers 2003

Av Julie Parsons har redan tre böcker kommit på svenska och nu ligger För sina synders skull på bokhandelsdiskarna (Albert Bonniers Förlag). Otrohet är grund till hela historien. Nick Cassidy är en lyckad man, författare, barnboksillustratör, ”snygg som en rockstjärna”, gift med läkaren Susan och bosatt i Dun Laoghaire på Irland. De har sonen Owens och han sköts av barnflickan Marianne O’Neill, som bott med familjen i två år. Idel idyll alltså men så kommer otroheten in som en giftig orm i Paradiset. Är man en lyckad karl ligger det nära till att förljuva livet med en och annan otrohetsaffär. Så gör Nick. När Susan har jour vid halloween 1991, passar han på. Barnflickan beordras mot sin vilja att stanna hemma och se efter Owen, trots att hon fått fritt. Marianne struntar i Nicks order och tvingar iväg pojken att klara sig själv. Owen försvinner och Susan kastar ut sin man, vars lust till otrohet lagt grunden till hela den nattsvarta tragedin. Och likt Odysseus får han fara världen kring, fjärran från hem och maka. Det är en mardröm, men den får ett slut. Nick gör en upptäckt som kan leda till gåtans lösning och startar jakten på sin sons mördare. I vågskålen ligger en återförening med Susan och en ny början på livet. Vägen dit är krånglig och spännande och man engagerar sig som läsare starkt i det som sker.

Det hade varit illa om boken slutat i total happy end. Det slut som presenteras känns både lagom klurigt, öppet och lovande och man lägger ifrån sig boken med en stark känsla av att ha blivit underhållen på ett högt plan – inte minst är Julie Parsons en god psykolog. Det finns alla anledning att hålla ögonen på denna författarinna, som är född på Nya Zeeland, men som har bott på Irland större delen av sitt liv. Hon verkar ha de flesta egenskaper som gör en kriminalförfattare läsvärd.

JEAN BOLINDER