FÖR GUDINNAN

Jan 15th, 2018 | By | Category: 2018-01 jan, Recension

Omslag till För gudinnanAv Anders Fager
Fria Ligan, 2017
ISBN 978-91-87222-39-9, 259 sidor

Denna skräckroman visar sig vara en gotisk kärlekshistoria baserad på det svenska rollspelet Kult som kom ut 1991 där den värld som presenteras är uppbyggd av ett väsen och egentligen inte finns. Människorna är slavar men var en gång gudar något som fick religiösa samfund, och vissa politiker, att gå i taket. Bärande ingredienser i spelet är ockultism, sex, väld och droger.

Jag har själv aldrig spelat Kult och kan inte avgöra hur trogen författaren Anders Fager (som tidigare gett ut bl.a. novellsamlingarna Svenska Kulter [2009], Samlade Svenska Kulter [2011]  och Kaknäs Sista Band [2015] och är känd uttolkare av mytbildningen kring H. P. Lovecraft) varit mot som förlaga.

För gudinnan är en intensivt berättad och rätt blodig historia om kärlek och våld i ett London i dunkel. Hela världen är på fallrepet när tre väninnor samlas i en takvåning för att minnas hur det var förr och försöka återfinna de känslor de haft för varandra. Där hittar man lite från Kult i den gudalika Tipper men mest handlar det en tävling om att erövra en känd skådespelares kärlek. Alla kvinnorna har extraordinära förmågor. Fagers förflyttningar i tiden och rummet blir förvirrande, åtminstone för den som inte känner spelets premisser och hur denna smått osannolika värld fungerar och påverkar de smått nippriga personerna Tipper och Tiphany. Vid flera tillfällen måste jag lägga ner boken och ställa frågan om det är jag eller författaren som blivit galen. Surrealismen i de två huvudpersonernas kamp om skådespelaren Adams gunst blir alltför framträdande.

Det finns tydligen människor som begriper sig på Fager bättre än jag. Han är översatt till både finska och franska. I Frankrike har han dessutom mominerats till utmärkelsen franska Prix D’Imaginarie.

Spel kan han tydligen. Som mycket ung arbetade han på Taget Games och skrev Spindelkonungens Pyramid, det första äventyret till rollspelet Drakar och Demoner. Han är bosatt söder om Söder.

ÅSA PETTERSSON