Jul 11th, 2018 | By | Category: 2018-07 juli, Recension

Omslag till För fåglarna dörAv Frédéric Dard
Puisque les oiseaux meurent, 1960
Översatt av Fredrik Ekelund
Absint Noir, 2018
ISBN 978-91-98402-83-4, 174 sidor

Frédéric Dard levde mellan 1921 och 2000 och lär ha sålt 220 miljoner av sina drygt 200 detektivromaner. Han blev, likt så många andra franskspråkiga författare, inte känd i Sverige men  nu kan han kanske bli det eftersom Nilsson Förlags imprint Absint Noir hittills gett ut Jänkarna, Bödeln gråter och Hissen i hanterligt pocketformat (http://www.dast.nu/recension/jankarna-bodeln-grater-hissen-tre-kortromaner) och nu är även För fåglarna dör utkommen.

En renodlar detektivroman är det nog inte, snarare ett trovärdigt psykologiskt kammarspel om svartsjuka som leder till grymheter.

Frédéric DardSångerskan Lucienne Cassandre skadas svårt i en trafikolycka. Hennes man Laurent Haller meddelas om detta och hans liv och lycka går i kras när han får veta att hon inte var ensam i bilen. Där satt också hennes älskare Édouard Daurant. Han överlevde inte. Laurent tar hem sin hustru för att sköta om henne där men känslorna tar efterhand överhanden.

Dard beskriver allt detta på ett mycket återhållet sätt som gör att läsarens känsla av obehag och ovisshet under läsningen bara stiger.

Som författare har han gått den långa vägen, från journalist i en liten tidskrift i Lyon där han för att försörja familjen började han skriva noveller. Takten i skrivandet var mycket hög något som gick ut över familjen. När han 1950 skrev sin första roman Laisser tomber la fille sägs det att han skrev 40 sidor om dygnet. Hans verk har reproducerats inom mängder av områden. 33 av böckerna har filmats och 12 har blivit TV-serier.

Med tanke på att svenska biografer nästan enbart har plats för angosaxiska filmer och då TV fungerar likadant lär vi aldrig få se dessa. Men böckerna finns nu, vilket var på tiden, och jag tillönskar dem en stor läsekrets.

BROR ANDERSSON