Jul 4th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till För att kunna levaAv Yeonmi Park med Maryanne Vollers
In order to live, 2015
Översatt av Kjell Waltman
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91-7661-024-4, 287 sidor

När man blir kallad “människorättspropagandamarionett” och “den giftiga svampen som växte ur en sophög” låter det inte som om man är världens bästa person. Men det beror också på vem det är som uttalar beskyllningarna. Flyktingen Yeonmi Park blev efter sin rymning från fattigdomen och den statliga förföljelsen i Nordkorea kallad för detta och mycket mer av Kim Jong-Uns hejdukar och då kan kanske sådana beskyllningar bäras som medaljer eller smycken på bröstet.

Det ytterst slutna landet Nordkorea har cirka 25 miljoner invånare som sedan andra världskrigets slut brutalt styrts av klanen Kim. Landets förste ledare efter kriget var Kim Il-Sung som efter exil i Sovjet 1945 ledde koreanska styrkor, inbäddade i Röda armén. Efter att ha tagit makten lät han utropa en socialistisk stat och slog ner all opposition till den kommunistiska regimen och formulerade sin egen variant av marxism-leninism – jucheideologin – som han ansåg bäst passade Nordkoreas unika omständigheter. Diktaturen fortsatte under sonen Kim Jong-Il, död i december 2011, och efterträddes av Kim Jong-Un som tros vara född 1983 eller 1984. Dessa tre diktatorer manade alla medborgare att sätta samhällets intressen framför sina egna, vilket i praktiken har inneburit isolationism, förtryck och svält. Den som inte lydde överheten utsattes för mord, förslavning, tortyr, våldtäkt, framtvingade aborter, tvångsförflyttning, försvinnanden, svält och förföljelse. Och att fly landet ansågs vara ett av de värsta brott en undersåte kunde begå.

Inte att undra på att de som lyckats utsattes för regimens hat och förolämpningar.

Yeonmi ParkYeonmi Park (Pak Yeon-Mi på koreanska) var tretton år gammal när hon och hennes mor bestämde sig att fly från landet där fadern hamnat i fångläger och familjen miste alla privilegier, vilket ledde till ännu mer svält. Familjen bodde i Hyesan, där Yeonomi föddes 1993, och flykten tog sin början i mars 2007. De lyckades ta sig till Kina men där hamnade de i klorna på på människohandlare som sålde dem vidare och under de två åren i detta land utsattes både mor och dotter för misshandel och våldtäkter. Med hjälp av kristna missionärer lyckades de i februari 2009 fly till Mongoliet via den iskalla Gobiöknen för att hamna i Sydkorea och till sist i USA.

Där har Yeonmi Park blivit en stark röst i kampen mot den slutna diktatur som behandlar sitt folk som fångar oavsett om de sitter i fängelse eller inte. I Nordkorea är alla indoktrinerade av regimens propaganda, okunniga om sex och kärlek, men ändå inte helt avskärmade från yttervärlden. Det finns en svart marknad för insmugglade dvd-filmer och cd-skivor.

I boken skriver hon att det inte i första hand var frihet hon rymde till eftersom hon inte hade en aning om vad frihet var. Flykten var ett försök att komma till ett ställe där hon kunde få en skål ris.