FNASK I FÖRDÄRVET

Jan 17th, 2020 | By | Category: 2020-01 jan, Recension

Kjell E Genberg med Fnask i fördärvetAv Kjell E Genberg
Inläst av Peter Olofsson
Wela Förlag, 2020
ISBN 978-91-985295-1-7, ljudbok, cirka 5 timmar

För mig som kvinna och sannolikt för flertalet feminister är kanske inte Fnask i fördärvet den bästa titeln på en bok. Inte i dessa tider. Då boken kom ut som kioskdeckare 1974 var det allitterationen som författaren Kjell E. Genberg och förlaget gillade. Ingenstans i boken finns ordet fnask med, förutom i titeln. När polisromanen om kriminalinspektör Lennart Lindh gavs ut som e-bok på Wela förlag 2012 döptes den om till Flicka i fördärvet. Möjligen en mer politiskt korrekt titel, kan tänkas.

När nu Fnask i fördärvet släppts som ljudbok – alltså med originaltiteln – svänger förlaget också vad gäller e-boken som ges ut med originaltiteln. Logiskt, eftersom det blir lite frustrerande för digitala läsare och lyssnare att inte kunna få fram samma bok vid googling. Fnask i fördärvet finns nu alltså som både e-bok och ljudbok. Passande eftersom originalet från 1974 och andrautgåvan från 1993 förstås är slutsålda sedan länge.

Jag lyssnar mycket på ljudböcker, och är kräsen vad gäller inläsare. Jag har förstås mina favoriter. Många av dessa är skådespelare eller på annat sätt duktiga röstekvilibrister. En riktigt bra inläsare har inlevelse och förmågan att med rösten ge mig inre bilder av vad som händer i boken.
Peter Olofsson, som läst in Fnask i fördärvet, kan konsten att höja upplevelsen. Det som framför allt fascinerar mig är den talspråksaktiga inläsningen. Alla de skrivna orden uttalas inte såsom författaren har skrivit. Det höjer värdet i den spännande berättelsen. Peter Olofssons röst är behaglig att lyssna på. Vad jag vet så är detta hans första inläsning och jag ser redan fram emot del två i berättelsen om kriminalinspektör Lennart Lindh.

Vid deckardebuten 1974 skrev tidningen Jury: “Det allra bästa med deckaråret är en svensk debutant, Kjell E. Genberg med en bok han kallar Fnask i fördärvet. Det är en polisroman av den sort vi känner igen från Olov Svedelids, Sjöwall/Wahlöös och Ed McBains romaner. Fnask i fördärvet är dessutom osedvanligt opretentiös, den vill helt enkelt berätta om ett kriminalfall utan större utvikningar. Ibland bränner historien till och blir riktigt levande. Kjell Genberg har också en kärv humor som är välgörande.”

Med Peter Olofsson vid rodret får berättelsen en ny dimension, ja historien bränner till och blir levande, och förhoppningsvis får boken en ny renässans. Det är över 45 år sedan boken släpptes på den svenska marknaden. Men i denna inläsning kan vi år 2020 på ett mycket lyckat sätt ta oss tillbaka till 1970-talets hårdkokta men mysiga polisarbete – med en fantastisk jargong och mycket rökande! Roligt att Wela förlag satsar på en 70-talsserie med Peter Olofssons härliga röst.

GUNILLA BODEMO LINDAHL

Peter Olofsson

Peter Olofsson. Foto Clas Göran Carlsson