FLYKTFÅGLAR

Sep 29th, 2008 | By | Category: 2008-4, Recension

Omslag till Flyktfåglar

Av Charlotte Cerps
Forum 2008

Flyktfåglar är Charlotte Cerps debutroman. Hon berättar själv att hon redan som barn bestämde sig för att bli författare i mogen ålder. Hon visste också vad hennes första roman skulle handla om. ”Den hade formats i mitt inre av historierna jag hört sen barnsben. Anekdoter om barndomssomrar i Lettland och flykten från hemlandet under krigets slutskede.” Cerps skriver vidare: ”Två av huvudpersonerna… fanns redan i min fantasi, nämligen minstingen Anna och den äldre grannpojken Aleks… I en vindpinad by mötte jag (den tredje huvudpersonen) Vilma. …och visste direkt. Där är hon.”

Charlotte Cerps

Cerps är född i Sverige. Stoffet till romanen har tydligen legat och pyrt.  Men finns det någonting som kulturvärlden frossar i så är det andra världskriget och dithörande ting. Det finns en så outhärdlig grymhet och så fasansfulla beskrivningar om människor och skeenden från denna tid. Du finner dem i TV:s olika fakta eller historiska kanaler, i en uppsjö av kriminalromaner  vars ondska och trauman härrör från Hitlers, Stalins och de övriga galningarnas tid. Romanskrivare och framför allt Historiska Media gör sig en rejäl hacka på att skildra andra världskriget.

Tillför Charlotte Cerps något nytt? Nej.

Levandegör hon huvudpersonerna, miljön och de händelser som skildras på ett bättre sätt än vad som tidigare skett? Nej.

När jag hade läst halva boken började jag fundera på nästa bok jag skulle läsa.