Dec 31st, 2016 | By | Category: 2016-12 dec, Recension

Omslag till Flykten från den brinnande stadenAv Michael Morpurgo
An elephant in the garden, 2010
Översatt av Barbro Lagergren
B. Wahlströms, 2016
ISBN 978-91-32-16984-7, 212 sidor

B. Wahlströms bokförlag har på senare tid satsat en del på berättelser från andra världskriget, en given målgrupp för vuxna, men här är det fråga om böcker för barn i åldersgruppen nio till tolv år. Denna roman av den kände engelske ungdomsboksförfattaren Michael Morpurgo (född 1943 och med mer än hundra böcker utgivna) behandlar den kontroversiella bombningen av den tyska delstaten Sachsens huvudstad Dresden under krigets slutskede. Mellan den 7 oktober 1943 och 17 april 1945 bombades Dresden av cirka 2.500 bombplan och omkring 25.000 människor omkom och staden lades i grus och aska. En vuxenbok som också behandlar denna omtvistade händelse är författaren Kurt Vonneguts berömda verk Slakthus 5.

Michael MorpurgoBerättaren i Flykten från den brinnande staden är Elisabeth, Lizzie kallad, som från sin bostad på ett sjukhem för första gången berättar hur hon tillsammans med mor och lillebror tvingades iväg från den sönderbombade staden där hon fötts och bott hela livet. Hennes mor hade arbetat på Dresdens djurpark och därför följer också elefanten Marlene med på flykten. De övriga djuren hade avlivats men familjen ville rädda sin kära elefant. Det där med att ha djur med i berättelserna är något som Morpurgo ofta använder för att visa att det finns någonting som är pålitligt i ovissa situationer och att djur i människors närhet kan ge både tröst och själslig läkning.

Historien har både likheter och olikheter med Tårar i havet av Ruta Sepetys (http://www.dast.nu/recension/tarar-i-havet) som jag skrev om i Dast för en tid sedan. Tiden är ungefär densamma och båda böckerna handlar om tvånget att fly från en fiendes illgärningar, även om Sepetys bok slutar betydligt brutalare än denna.

Här tar sig flyktingarna och elefanten i snö och slask mot några släktingars bondgård, men släktingarna har redan hunnit ge sig av. Men på gården hittar de den nerskjutne kanadensiske bombflygaren Peter, en fiende lika avskyvärd som de ryska soldater som börjat tränga in i östra Tyskland. Först blommar ovänskapen dem emellan men efter vissa händelser ökar vänskapen, till och med kärleken, och alla tar sig västerut för att komma undan ryssarna. Peter är en uppfinningsrik soldat när det gäller att bota skoskav, finna mat och ställen att gömma sig på när det är nödvändigt.
Naturligtvis uppstår ytterligare komplikationer, hoppet om att nå de amerikanska frontlinjerna stiger och faller, medan författaren gör vad han kan för att förmedla spänning och den spirande romantiken mellan Lizzie och Peter.

NINNI C. LARSSON