Dec 1st, 2014 | By | Category: 2014-12 dec, Recension

Omslag till FlickoffretAv James Oswald
Natural Causes, 2012
Översatt av Gunilla Roos
Modernista, 2014
ISBN 978-91-7499-476-6, 398 sidor

Här är det knappast fråga om adventsmys. I stället bjuds på rätt äckliga mord och övernaturligheter och en del polisarbete. Det här är dessutom en bok som är intressant som internetfenomen. Efter att ha refuserats åtskilliga gånger erbjöd författaren via Amazon denna bok som gratisnerladdning. Den fick genast en oerhörd spridning.

James OswaldI ett tempoval som går från lågmält och lugnt till högsta växeln berättar Oswald om hur nytillsatte kriminalkommissarie Tony McLean och hans lilla utredningsgrupp hamnar i en soppa av grymma mord i både nutid och dåtid. En flicka hittas död och vanställd inmurad i ett igenbommat källarrum tillhörande en gammal övergiven överklassvilla i Edinburgh. Mordet – för allt tyder på att det är ett ritualmord – bör ha inträffat för cirka 60 år sedan har märkliga komponenter. I en cirkel runt kroppen har förövarna placerat ut sex inre organ. Eftersom det hänt för så länge sedan att chansen att klara upp det gör att fallet borde lågprioriteras. Men så mördas en känd och betydelsefull 80-årig man på ett bestialiskt sätt och då sätts myndighetens alla resurser in och en lösning blir snabbt skönjbar.

Fast det visar sig att allt inte är riktigt klart ändå. Nya mord, som beskrivs snudd på alltför ingående, och mystiska självmord inträffar och McLean inser att dessa händelser har en koppling till det rituella gamla mordet. Under visst gny på hans arbetsplats aviserar han en teori som andra finner irrationell och egendomlig. Men den alerte kommissarien, vars bakgrund inte är alldeles helvit, står på sig och driver sin tes vidare mot det slut som författaren (boskapsfarmare i North East Fife i Skottland) vill se. Jag är inte tvärsäker på att jag håller med honom om det valet, men det kan bero på att jag inte älskar supervåld och dessutom har svårt att tro på det övernaturliga.

Dock är boken välskriven och väl översatt av Gunilla Roos. Jag tror att kommissarie McLean har en framtid som bokgestalt även om jag inte helt håller med om att Oswald är ”en litterär sensation”, som tidningen Daily Mail tycks ha sagt i en recension.

BJÖRN ENMAN