May 19th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Flickan under jorden

Av Elly Griffiths
The Crossing Places 2009
Översatt av Carla Wiberg
Minotaur 2009

År 1999 startade bokförlaget Minotaur i Skåne och satsade från början på huvudsakligen brittiska kriminalromaner av den typ den unge förläggaren gillade. Han nosade upp alldeles utmärkta författare och givetvis blev större förlag intresserade av den skånske uppstickarens företag. Det kom att köpas upp av Bonnierförlaget Forum för några år sedan men nye ägaren behöll målsättningen att presentera bra översatta deckare.

Elly Griffiths

Till tioårsjubileet kommer förlaget med den brittiska debutanten Elly Griffiths som med romanen The Crossing Places fick storslagna recensioner i hemlandet och nu är översatt under titeln Flickan under jorden.

Det är meningen att det ska bli en hel serie om benexperten och universitetsläraren i arkeologi Ruth Galloway och alltsammans börjar när en hundägare rastar in älskling på saltängarna kring Norfolk. Jycken kommer kutande med ett människoben i munnen. Kriminalkommissarie Harry Nelson tror att benet kan komma ifrån en liten flicka som kidnappades  för tio år sedan men när Ruth Galloway undersökt det visar sig benet komma från någon som avled under bronsåldern, en i sig intressant arkeologisk upptäckt.

Kommissarie Nelson får häcken full. Han måste leta efter den försvunna tösen och sedan försvinner ännu en och det tycks finnas en förövare med intresse för hedniska ritualer i bakgrunden. Det gör att den knubbiga medelålders Galloway, som bor med sina två katter i en enslig stuga nära den första fyndplatsen, åter anlitas. Det kan ha sina sidor när det gäller hennes säkerhet.

Nelson har också bekymmer. Den människa som troligen är skyldig till kidnappningarna skickar brev med förvirrande ledtrådar till honom. Men Galloway lyckas hitta saker bland de mytologiska antydningarna och bibelcitaten och förövaren tycks förstå att hon börjar närma sig sanningen varvid han visar sig vara en brevskrivande farlig stalker även i hennes fall..

Griffiths beskriver skickligt de sanka saltängarna och man blir intresserad av de människor som finns i närheten, både som huvud- och bipersoner.

Det är en stramt skriven givande debut och en av anledningarna till att jag gillar den här boken är att Griffiths lyckas koncentrera det hon vill berätta till 250 sidor. Den är i dagens krimivärld något ovanligt och beundransvärt.

HELGA LINDH