FLICKAN UNDER GATAN Anders Roslund & Börge Hellström

Feb 1st, 2008 | By | Category: 2007-4, Recension

Piratförlaget 2007
När Ewert Grens, grånad och plågad kriminalkommissarie i 60-årsåldern, grunnar över sina trettiotre fortfarande öppna utredningar till tonerna av gamla Siw Malmkvisthits ramlar utredning nummer 34 och 35 över honom. Fyrtiotre apatiska barn dumpas i centrala Stockholm och nästan samtidigt påträffas en död kvinna i en utrangerad sjukhussäng i kulverten under S:t Görans sjukhus.

Grens och kollegan Sven Sundkvist tar hand om mordfallet. Unga Mariana Hermansson utreder var de dumpade barnen kommer ifrån och  varför de hamnat där de hamnat.

Kristianstadssonen Anders Roslund och hans medförfattare Börge Hellström levererar med Flickan under gatan ännu en stark roman där de gör det osannolika sannolikt. Roslund och Hellström har tidigare avhandlat övergrepp, trafficking och dödsstraffet. Nu handlar det om gatubarn. Gatubarn mitt ibland oss. Barn som ingen ser eller kanske ingen vill se.

Till skillnad från de allra flesta svenska deckarförfattare i dag drivs Roslund och Hellström av ett starkt patos, en ångande drift, att berätta om en verklighet de allra flesta av oss helt enkelt inte vill kännas vid. Delar av vårt samhälle som är så obehagliga att vi också lyckas dölja det för varann.

Varför vet vi mer om de skitiga och missbrukande gatubarnen i Bukarest än de som lever i våra egna stinkande avloppsrör och tunnelsystem? Det är ingen händelse att Roslund och Hellström belönats med Glasnyckeln för en av sina romaner och fått de båda andra nominerade till pris av Svenska Deckarakademin, att de översatts till fjorton språk och sålt i hundratusentals exemplar. Det är bra att böckerna fått den uppmärksamheten, att de mörka baksidor av samhället som de vill spegla också får strålkastaren på sig.

Personteckningarna är mitt i prick. Samtidigt som man kan känna empati med tjurskallen Ewert Grens så kan man inte heller tycka om honom. Flickan under gatan är i så måtto att det faktiskt sker ett mord en kriminalroman, men författarna har befriat sig från det vanligtvis linjära intrigtänkandet och presterat en riktigt oroande bok om vårt eget samhälle. Liksom tidigare böcker av paret Roslund och Hellström så biter sig Flickan under gatan fast.

PER ERIK TELL