FJÄRILSPOJKEN

Jul 15th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till FjärilspojkenAv Peter Stjernström
Pocketförlaget, 2015
ISBN 978-91-7579-143-2, 367 sidor
Om ni Dast-konsumenter inte hört talas om författaren Peter Stjernström tidigare beror det nog på att hans tre tidigare böcker (Enn Mann 2003, Stora Journalist-Prisse 2005 och Världens bästa bok 2011) visserligen är underhållande men inte helt faller under kategorin underhållningslitteratur.  Nu har han emellertid kommit med spänningsromanen Fjärilspojken som hösten 2016 följs upp med Burflickan.

Peter StjernströmDenna onda saga handlar om ett övergivet barn men faktisk också om monarkfjärilar (Danaus plexippus, den giftiga brunsvartmönstrade orange praktfjäril som först beskrevs av Linné 1758 och som förekommer tillfälligt i Sverige utan att reproducera sig här). Samtidigt är det något av en kunskapsroman. Barnet, som sedermera blir Jonas, lämnas av föräldrarna i skogen på en plats fylld av fjärilslarver och puppor. Märkligt nog överlever han, ärver en stuga på Gotland, får småningom jobb på Skatteverket varifrån han värvas till det märkliga företaget Apisec som tycks veta allt om honom och hans bakgrund. Hela tiden grubblar han över sitt ursprung och börjar söka efter det tillsammans med ett par vänner av vilka en tycks ha samma starka intuition som han själv och tycks komma ur ett sekret från monarkfjärilar.  Det är en egenskap som kan missbrukas och som på ett mycket smart sätt beskrivs av författaren.

Peter Stjernström (född 1960 i Stockholm)  är copywriter, kommunikatör och en av grundarna till författaragenturen Grand Agency. Hans roman Världens bästa bok är såld för utgivning på åtta språk, bland annat i Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Med Fjärilspojken visar han att han också är en kraft att räkna med inom spänningslitteraturen.

LEIF PETER JONSSON