FICKTJUVEN

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

Av Sarah Waters
Fingersmith 2002
Översatt av Marianne Öjerskog
Natur och Kultur 2003

Den lilla Londonflickan Susan Trinder har en tjuv till mor, en kvinna som blivit offentligen hängd i Drottning Victorias England. Flickans styvmor, Mrs Sucksby, hyr ut henne till en flicka som heter Flora för att tigga på en teaterpjäs. Flora blir med tiden en fullfjädrad ficktjuv. Teatern heter The Surrey och ligger vid Saint George’s Cirkus. Där spelas en pjäs som heter Oliver Twist och som Susan tycker är otäck.

Denna roman av Charles Dickens (1812-70) kom 1838 och handlar om ett föräldralöst barn som hamnar i ett band av ficktjuvar, Det leds av en Mr Fagin som småningom, precis som Susans mor, hamnar i galgen. Det är ingen tillfällighet att flickan Susan Trinder ska tigga just på Oliver Twist. Likheterna mellan hennes värld i London 1862 och Oliver Twists tillvaro är stora. Man kan säga att författarinnan Sarah Waters berättar i Dickens anda och hon gör det alldeles utomordentligt bra.

Att Sarah Waters (född 1966), vet så mycket om Charles Dickens värld kan kanske förklaras med att hon är doktor i engelsk litteratur. Hon är bosatt i London. Hennes första bok Tipping the Velvet kom 1998 och har filmatiserats för BBC. Andra romanen Livstråden var en stor läsupplevelse för mig och jag började hålla utkik efter fler böcker av henne.

Även Ficktjuven slutar som Oliver Twist med en hängning. Dessförinnan har man tagits med på en rad spännande äventyr i skickligt fångade miljöer och med en tidsatmosfär som verkligen doftar både Viktorias London och Charles Dickens odödliga historier. Hos Sarah Waters finns dock ett modernt berättargrepp som inte behöver följa den pryda viktorianska tiden och dess inskränkta normer.

JEAN BOLINDER