FAT OLLIES BOK

Mar 6th, 2010 | By | Category: 2006-4, Recension

Av Ed McBain
Fat Ollie’s Book 2002
Översatt av Mats Blomqvist
B. Wahlströms 2006

McBain berättar i denna bok från 2002 att Steve Carella är 40 år gammal. Tar man fram sin japanska räknedosa och hans första bok om 87 polisdistriktet, (Cop Hater som på svenska kommit ut både som Polishataren och Avslöjad) från 1956 kan man dra två slutsatser: att McBain skrev bättre än han räknade – ty i den boken var Carella cirka 25 år gammal – och/eller att han lyckats åldras med stor värdighet. I likhet då med sin polisstation.

Här skriver han om både 87 och 88 polisdistriktet i Isola. Huvudpersonen, den fete Ollie Weeks, hör hemma i 88:e och får hand om mordet på politikern Lester Henderson. Men för honom blir mordet inte hälften som viktigt som att han fått inbrott i sin bil och att hans portfölj blivit stulen. Den innehåller nämligen manuskriptet till hans bok – en deckare – som är kort men bra, enligt hans egen åsikt, och som han var på väg att kopiera när katastrofen inträffade. Han är, som så många andra poliser i McBains romaner, en utpräglad rasist som tolereras, men inte mycket mer, av sina kolleger. Nu jagar han tjuven med större frenesi än han lägger ner på mordet.

Han ber 87:e om hjälp i mordfallet och nu kommer Carella och Kling in i bilden samtidigt som historien vidgas som en solfjäder. Boktjuven tror att manuskriptet är en kodad rapport (bokens titel är Rapport till polismästaren) om var man kan hitta diamanter och börjar med en egen utredning om detta samtidigt som en stor knarkaffär är på gång i grannskapet.

McBain har svårigheter med att skriva dåligt, men han gör sina försök när han låter boken innehålla den text som Fat Ollie skrivit. Det är en alldeles utmärkt polisroman med många kluriga funderingar om författeri, kärleksbekymmer och flyktvägar. Det var synd att du dog, Ed, för min del hade du gärna fått fortsätta att skriva om poliserna i Isola i 50 år till.