Jul 2nd, 2011 | By | Category: 2011-7 juli, Recension

Omslag till FasanjägarnaAv Jussi Adler Olsen
Fasandræberne 2007
Översatt av Leif Jacobsen
Bra Böcker 2011
ISBN 978-92-7002-892-2, 368 sid

I Danmark – och även från delar av den svenska kritikerkåren – har författaren Jussi Adler-Olsens skapelse kriminalinspektör Carl Mørck vid Köpenhamnspolisens cold case-avdelning hyllats. Men kan förstå det. Karlen är visserligen en bufflig tjurskalle men äger trots detta en charm som förmedlas till läsarna. Avdelning Q:s kontor är ett gammalt förråd i polishusets källare och till sin hjälp har han Assad, som han tycker verkar alltför glad samtidigt som han är hemlighetsfull och Rose som inte alltid gör som han vill. En riktig bitch. Undra på att han tycker att de saknar rätt sorts kompetens, vilket också är förklarligt eftersom de arbetat kort tid inom polisen.

Jussi Adler OlsenIntrigen i Fasanjägarna är av den inverterade sorten, man vet redan från början att de skyldiga till ett gammalt dubbelmord har begåtts av psykopatiska sadister från överklassen. Bovarna är miljonärer, vilket försvårar saken, och de har en prickfri bakgrund.

Det låter allvarsamt och skurkarna tycks höra hemma i en roman från 1968, men Adler-Olsen tillför inte enbart danskt gemyt och humor i berättelsen, han lyckas göra Mørcks grävande efter ledtrådar spännande. Spänningen ligger till stor del i om Mørck och hans folk ska hitta en kvinna, Kimmie, som tycks ha en del svar på gåtan innan hon letas fram av de tre misstänkta. Lite sent 60-tal eller tidigt 70-tal känns också av att kriminalinspektören har skuldkänslor efter en eldstrid där en kollega dödades och en annan blev förlamad. Så finns – givetvis – en kärlekshistoria. Mørck trånar efter sin psykolog Mona.

Det tar en stund innan man fattar att både Assad och Rose är betydligt smartare än sin chef. Den kunskapen vill han inte veta av utan går och grumsar. Det är roligt, men romanen har också betydligt bistrare partier.

Författaren (som också är dramatiker) föddes 1950 i Köpenhamn, där han studerade politik och filmvetenskap. 1997 kom han med sin första bok Alfabetshuset (på svenska 2001) och första boken om Avdelning Q, Kvinnan i rummet, kom 2007. Fasanjägarna belönades med Glasnyckeln i fjol.