FARLIGT BESKYDD

Feb 18th, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Omslag till Farligt beskyddAv Linda Sundgren
Lind & Co, 2019
ISBN 978-91-7861-488-2, danskt band, 316 sidor

Linda Sundgren, som är journalist med kriminal- och sjöfartsfrågor som specialintresse, är en av många skribenter som ger ut på eget förlag eller på något av hybridförlagen. Hon gav ut två, alla med en journalist i huvudrollen och med Vaxholm som centralpunkt. När sådana böcker är intressanta nog så kan ett etablerat förlag visa intresse, och Lind & Co bad att få ge ut de två som ljudböcker, och nu har den tredje kommit i pappersformat. Och som ljudbok också förstås.

Jag har lätt att förstå förlagets intresse. Detta är en svensk deckare i klassisk stil, med en bra intrig (som tyvärr kan ha verklighetsbakgrund får vi läsa i ett efterord). Där finns huvudpersonen Angelica Moe, chefredaktör för lokala Skärgårdstidningen, där finns poliserna som på en liten ort förstås känner journalisterna väl. Och där finns i intrigens centrum det nyöppnade lyxiga spahotellet Waxholm Dufa och familjen som driver det. Men inledningen är ett mord på en ung kvinnlig doktorand i närbelägna Åkersberga (där för övrigt författaren bor).

Naturligtvis finns privatlivet med dess vardagliga bekymmer med, Angelica har en son som har problem och förskolan klagar. Dessutom med en pappa som sitter i fängelse och som nu vill ha umgängesrätt till sonen.

En bra blandning. Antar att det kommer fler böcker från Vaxholm med Angelica i huvudrollen. Sista kapitlet tyder på det, och då vill jag läsa nästa också.

LEIF-RUNE STRANDELL

Linda Sundgren