Feb 10th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Fånge spion partisanAv Matti Putkinen och Mikko Porvali
Vanki, vakooja, Sissi, 2014
Översatt av Heidi Granqvist
Fischer & Co, 2016
ISBN 978-91-88243-03-4, 390 sidor

Före andra världskriget bodde det närmare 150 000 finländare i Ingermanland. Författaren Matti Putkinens (bilden nedan tv) förfäder hade kommit till det sydligaste hörnet av Karelska näset redan på 1600-talet och bosatt sig i Mähnälä, cirka en mil öster om Sankt Petersburg, en stad som när denna berättelse börjar heter Leningrad. Nu heter den staden Sankt Petersburg igen men Ingermanland är bortsuddat från alla moderna kartor. I stället heter området Leningrads län (!).

Matti PutkinenÅr 1953 började Matti Putkinen skriva sin hisnande livshistoria. När han satte det första papperet i maskinen och när han var färdig med det sista skrev han Min ungdom i Sovjetunionen på försättsbladet och som författarnamn Matti Rantala. Det var hans första författarpseudonym men inte hans första falska namn. Tio år tidigare hade han som sovjetisk agent, klädd i finsk soldatuniform och med falska papper hoppat ur ett flygplan över Finland.
Om sådana upplevelser, om att bli spion åt ”fienden”, om att hamna i sibiriska straffläger efter att ha utpekats som folkfiende, om att svälta och vara rädd för att till sist bli kallad desertör och riskera dödsstraff om han utvisades till Sovjet. Han lyckades fly till Sverige för att i Norrköping skriva den bok som nu är underlag för Fånge, spion, partisan.

2013 överlämnade Putkinens söner manuskriptet till den välkände finske författaren och krigshistorikern Mikko Porvali (Dasts läsare känner honom som författare till Bakom fiendens linjer. Den första finska fjärrpatrullen på Karelska näset sommaren 1941 – recension: http://www.dast.nu/recension/bakom-fiendens-linjer-den-forsta-finska-fjarrpatrullen-pa-karelska-naset-sommaren-1941 – och Bakom Röda arméns linjer. Finska fjärrpatrullens sista uppdrag: Operation Hokki – recension: http://www.dast.nu/recension/bakom-roda-armens-linjer-finska-fjarrpatrullens-sista-uppdrag-operation-hokki) som skrivit en redogörelse för vad som hänt efter 1953.

Putkinens text är en förskräcklig berättelse om kärlek till hembygden, hungersnöd, övervåld och militärt myndighetsmissbruk men samtidigt en historia som innehåller mänsklig värme. Läsaren får dessutom kunskaper om Finlands ytterst hemliga styrkor under kriget.

Matti Putkinen (1920–2001) utbildades i Finland till kontraspion och signalist i fjärrpatruller. Han deltog i operationer bakom både ryssarnas och tyskarnas linjer.

Mikko Porvali har skrivet flera uppmärksammande böcker om Finland under kriget. När Matti Putkinens söner Sven och Kent läst Porvalis Bakom röda arméns linjer lämnade de över hans självbiografiska anteckningar till Porvali som bearbetat och redigerat materialet samt skrivit för- och efterord.

Mikko Porvali

Mikko Porvali. Foto Tommi Anttonen