FALSKA FÖRESPEGLINGAR

Mar 11th, 2010 | By | Category: 2005-2, Recension

Av Leena Lehtolainen
Ennen lähtöä 2000
Översatt av Marjut Markkanen
Albert Bonniers 2005

Falska förespeglingar är den fjärde av Leena Lehtolainens deckare om den finska polisen Maria Kallio som översatts till svenska. Maria Kallio har nu blivit kommissarie och chef för våldsroteln hos Esbopolisen, med allt vad det innebär i form av personalansvar, chefsmöten och representation. Men fortfarande har hon svårt för att inte själv ge sig ut på fältet när det börjar bränna till. Ett dilemma för många nya chefer, men något som jag tycker att Maria Kallio hanterar alldeles utmärkt och väl balanserat.

I bokens inledning sker ett mord på en homosexuell kommunfullmäktigeledamot och spåren leder först till några kända skinnskallar som tidigare sysslat med att försöka ”märka bögar”. Så enkelt visar det sig inte vara. Historien har istället djupa förgreningar upp i den kommunalpolitiska hierarkin och bakom dådet lurar stora ekonomiska intressen. Jag ska inte avslöja för mycket här för jag tycker att Lehtolainen har fått till en stark intrig med massor av trådar som hon fint knyter ihop på slutet.

Leena Lehtolainens förtjänster är inte minst personteckningarna som är mycket övertygande och händelser och skeenden utanför själva kriminalhistorien ger boken ytterligare djup. Även om hennes miljöengagemang sedan tidigare böcker är känt och rosat så tycker jag nog att hon lyckas bättre med de sociala perspektiven över det finska förortslivet i den här boken, än med miljökampen, som, trots sitt centrala tema i intrigen, känns något oengagerat. Möjligen är också ledtrådarna som slutligen ger svaret på gåtan i grövsta laget.

Men upplösningen är en skicklig uppvisning som jag måste applådera. Det är roligt att läsa en finsk deckare och förvånas över att de svenska och finska samhällena är så pass olika som de faktiskt är. Lite snårigt, men charmigt, med alla hänvisningar till finsk musik som är praktiskt taget okänd i Sverige. Jag känner att jag heller inte är van att läsa alla dessa finska namn och har ibland svårt att hålla isär dem.

Sedan är det ju extra roligt att som Kristianstadsbo läsa om kriminalhistorier som utspelar sig i Esbo, vilket ju är Kristianstads finska vänort. Maria Kallios bussresor, karaokekvällar på bögpuben och kamp mot kommungubbar mot Esbos fond väcker extra intresse och fantasin slirar gärna iväg mot en deckarintrig i Kristianstad med hemska saker kring FFC i Karpalund, med Fritzon och Anefur i spetsen…

Hur är det man säger; ”it’s all the same, same, but different”.

PER ERIK TELL