FALLET WENNERSTRÖM

Sep 9th, 2009 | By | Category: 1999-4, Recension

Av Anders Sundelin
Norstedts 1999

När spionen Wennerström greps dagen före midsommarafton 1963 gick det en stöt genom svenska folket. Hur kunde en man som han förråda landet? Det hade förekommit spionfall tidigare, men då hade förövarna varit sådana som mytomanen Enbom, kommunister av olika schatteringar och folk som man kunde tänka sig som landsförrädare. Nu var del en hög militär och det visade sig att han var en riktig storspion. I tidningarna talades det om att om Sverige ockuperats av Sovjet skulle en stor del av ansvaret för detta ha fallit på just överste Stig Wennerström.

Sundelin har gjort ett magnifikt researcharbete för sin bok, fast han har givetvis inte kunnat få reda på allt om Wennerström. I Ryssland har KGB öppnat arkiven, men den militära underrättelsetjänsten GRU har fortfarande sina tillslutna under dubbla lås. Men författaren har gått omvägar via andra arkiv, via intervjuer med så gott som alla nu levande som hade någon insyn i affären.

Wennerström framstår trots detta som en gåta i boken. Han var en medelmåtta som kom att stiga högt i graderna, en karriärsugen streber med ordning på sina papper, strikt och ibland till och med snorkig. Karriären fick han i Sverige, men han ville ha pengar och det kunde ryssarna bistå med. Anders Sundelin har skrivit många intressanta böcker tidigare, inte minst Utan omsvep – berättelsen om förre rikspolischefen Carl Perssons liv. Vid sidan av det man kan uppfatta som det egentliga skeendet gav han därtill en exposé över tidsepoken, så även här. Hans analys av sent 50-tal är en ren njutning att läsa,